voortrekkersrol

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Thu Jul 8 14:19:06 CEST 1999

Joop schreef:

> Ik had eigenlijk geen conclusies, ik reageerde op een voorgaand bericht over
> de betrekkelijke waarde voor de economie van de Rotterdamse haven en
> Schiphol.

De waarde is altijd schromelijk overdreven. Nu blijkt het minder te
zijn. Dat wil niet zeggen dat er geen belang is. Alleen wat minder.

 Punt is natuurlijk wel dat tamelijk veel Nederlandse bedrijven
> voor dat boodschappen doen behoorlijk worden betaald, we zijn niet voor niks
> een distributieland. Als we bv. zien wat het marktaandeel in Europa van
> Nederlandse transportbedrijven is en hoeveel geld daarmee gemoeid is, dan
> kunnen we dat toch niet afdoen als een bagatel.

Ik heb het ook niet afgedaan als een bagatel en zal dat ook niet
doen. Ik heb net de cijfers gelezen en die vielen toch mee. Ook
zonder Betuwelijn zal dat aandeel blijven. Ik pleit ook niet voor het
afschaffen van de haven. Maar zelfs zonder de haven zullen we een
aandeel hebben in de distributie. En de vraag is of we wel een
distributieland willen zijn (of blijven en in welke mate)?

Groeten,
joris van den Wittenboer.

De populair-wetenschappelijke geschriften van onze wetenschappers zijn niet de
uitdrukking van hard werken, maar van het rusten op hun lauweren (Wittgenstein)