voortrekkersrol

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Wed Jul 7 21:01:26 CEST 1999

"J.L. Swarte" wrote:

> Aan Mark Giebels
> Ik had eigenlijk geen conclusies, ik reageerde op een voorgaand bericht over
> de betrekkelijke waarde voor de economie van de Rotterdamse haven en
> Schiphol. Punt is natuurlijk wel dat tamelijk veel Nederlandse bedrijven
> voor dat boodschappen doen behoorlijk worden betaald, we zijn niet voor niks
> een distributieland. Als we bv. zien wat het marktaandeel in Europa van
> Nederlandse transportbedrijven is en hoeveel geld daarmee gemoeid is, dan
> kunnen we dat toch niet afdoen als een bagatel.

Dat kun je inderdaad niet afdoen als een bagatel. Dat zal ik ook
niet doen. Echter, de groei van de transportsector als positief
beschouwen, OMDAT het aandeel in de economie zo groot is, heb ik in
twijfel willen trekken. Naar mijn mening moet je de behoefte aan
transport in Nederland zo klein mogelijk maken, zodat je ruimte hebt
om het werkelijk noodzakelijke transport kwalitatief zo goed
mogelijk te laten verlopen. Dat wil zeggen, met zo weinig mogelijk
files en zo laag mogelijke milieubelasting.

In de bedrijfsinformatisering zie je een soortgelijk verschijnsel.
Velen roepen dat de communicatie tussen processen in en tussen
bedrijven moet worden uitgebreid. Dat zou namelijk de integratie
bevorderen. Wat we zien is het omgekeerde. De toegenomen
informatiestromen verstikken de communicatie. Op het moment dat de
behoefte aan communicatie wordt geminimaliseerd met in acht name van
dezelfde integratiedoelen, bereik je effectievere communicatie. Niet
het transport is de winst opleverende factor, maar de processen die
het transport nodig hebben. De groei van het transport mag dus nooit
doel, enkel noodzakelijk middel zijn. Hoe minder behoefte aan
transport, hoe beter voor de economie. Behalve natuurlijk als het
een winstgevende exportactiviteit is, maar mij is altijd verteld dat
de marges in de transportsector vreselijk laag zijn.

Groeten,
Mark.

--
Mark Giebels