Vraagje aan allen

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Mon Jul 5 14:14:40 CEST 1999

Mark schreef:

> De vragen waar ik antwoord op zoek: Hoe kan dit alles zo gebeuren? En
> belangrijker: Hoe kan men voorkomen dat het weer gebeurt? Wordt e.e.a. in de
> hand gewerkt door een verziekte bestuurscultuur? Hebben de leden teveel
> zitten slapen? Geen van dit alles?

Ja, goede vraag. Het lijkt wel een beetje op het begrip "Bolstering".
Mensen zijn lang bezig met een onderwerp, hebben inmiddels hun
zinnen gezet op realisering en gaan zich dan afsluiten voor
negatieve geluiden hierover. Dit gebeurd heel veel in bestuurlijk en
ook bedrijfsmatige organisaties. Ook met de kritiek van een groep
economen over bv de Betuwelijn wordt niets gedaan. Veel kritiek op
de onderzoeken daarnaar (niet goed uitgevoerd etc.), door
beleidwetenschappers, en iedereen blijft het plan maar steunen. De
kritiek wordt niet weerlegt ofzo, nee het wordt gewoon genegeerd.

Ik meen mij te herrinneren (en als ik fout zit dan hoor ik het wel van
de opschudders) dat opschudding nieuwe bladen wilde die als een
soort meningsvorming konden fungeren. Deze bladen konden dan
ook als een substituut worden gezien voor de AR.

Er is dus waarschijnlijk vanuit deze hoek ook wel politieke druk
gekomen. Ik weet niet of die motie het op het congres aangenomen
is. En binnen ons leuk democratisch systeem moet je van goede
huize komen (als je nog iets in de politiek wilt) wil je je niets
aantrekken van zo'n grote groep (geldt natuurlijk voor elke groep).

Waarom heeft een kleine partij als D66 zo veel bladen nodig met allemaal
aparte leden? Ik wil als lid gewoon alle info die de partij heeft krijgen.
Zeker leuke artikelen over onze standpunten, filosofie etc.

Groeten,
Joris van den Wittenboer

Treating someone second-class will never get first-class results