CDA 'linkser' dan D66...

Chido Houbraken C.I.L.Houbraken at DNB.NL
Mon Jul 5 14:15:35 CEST 1999

>Voor wat betreft het laatste punt is het misschien interessant om te wijzen
>op een onderzoek van TWEE VANDAAG, gisteren. Aan de achterban van de
>verschillende partijen werd gevraagd of men voor of tegen BEPERKING VAN DE
>AFTREKMOGELIJKHEDEN VAN DE HYPOTHEEKRENTE was. En wat bleek? Onder de
>'linkse' partijen SP, GroenLinks en PvdA bevonden zich de meeste
>voorstanders voor beperking van de aftrekmogelijkheden, maar nummer 4 WAS
>het CDA met 44% en daarna kwam D66 pas met 39%. Is het CDA dan toch
>'linkser' dan D66 op dit punt?

Aangezien D66 een anti-dogmatische, en zeker ook pragmatische grondslag heeft,
kan het dus voorkomen dat het CDA op een bepaald punt (ik ben blij dat je het er
bij zet in de laatste regel, en dus niet meteen generaliseert) linkser overkomt
dan D66. (Misschien zitten er wel meer huizenbezitters tussen).
Overigens vind ik een punt in de discussie over de aftrek van hypotheekrente erg
onderbelicht en wel dat starters (lees: jonge mensen), bij afschaffing ervan,
ernstig benadeeld worden en huizen voor hun helemaal niet meer te financieren
zijn.

Groet,

Chido Houbraken