Standpunt Eerste Kamer inzake Twentestad

Marc-Jan Ahne mjahne at WXS.NL
Mon Jul 5 00:32:25 CEST 1999

Beste Democraten

In de afgelopen maanden is er veel gebeurd in de politiek, crisis, aftreden bewindspersoon en vooral veel grote woorden. Neem nu onze fractievoorzitter in de Eerste Kamer, hij dreigde minister Peper dat zijn fractie niet zou zwichten voor een eventueel machtswoord over Twentestad. Een weinig verheffende vertoning maar enig recht scheen hij wel te hebben, het regeerakkoord (waar zijn fractie formeel niet aan gebonden is) zegt niets over de vorming van Twentestad.

Gaan we nu een beetje verder terug dan denken we aan de nacht waarin Wiegel probeerde de geschiedenisboekjes te verrijken, de nacht van... In de dagen ervoor ook veel grote woorden maar diep in de nacht was het toch weer Eddy Schuyer die heel Nederland nog eens probeerde uit te leggen dat een politieke beoordeling van een wet was voorbehouden aan de leden van de Tweede Kamer, de Eerste Kamer had slechts tot taak de uitvoerbaarheid van de wet te toetsen. In dixit nummer 6 geeft hij nog eens een overzicht van het goede werk wat de Eerste Kamer doet, bijvoorbeeld een wet pas aannemen op het moment dat er een toezegging ligt van de minister dat ondeugdelijke aspecten eerst worden weggenomen voordat de wet in werking treed.

Toen ik echter vanmiddag eens nadacht over het standpunt inzake Twentestad vroeg ik me toch werkelijk af welke uitvoeringsproblemen onze Eerste Kamerfractie ziet die een tegenstem rechtvaardigen. Laten we wel wezen, er zijn nogal wat herindelingen gepasseerd de afgelopen jaren. Eerst dacht ik nog dat het standpunt redelijk was, tenslotte had ook onze Tweede Kamerfractie hier tegen gestemd, maar nu ik gedachten de opmerkingen over de rol van de Eerste Kamer weer eens aan me voorbij laat gaan zie ik toch een probleem. Wanneer onze fractie in de Eerste Kamer tegen de vorming van Twentestad stemt, spreken we dan niet de eigen standpunten inzake de referendumcrisis tegen (de Eerste Kamer is geen politiek orgaan en moet dat ook niet willen zijn), of heeft de fractie daadwerkelijk problemen met de vorm en mogelijke uitvoering van deze wet? Als die er zijn dan zou ik ze graag horen en lijkt het me verstandig dat Schuyer eerst zijn bezwaren aan Peper voorlegd (deze minister heeft tenslotte ruime ervaring in moeilijke Eerste Kamerdebatten) voordat hij gaat dreigen met een tegenstem.

Misschien sla ik wel door maar dat hoor ik dan graag, inclusief een steekhoudend argument om tegen dit voorstel te zijn (anders dan de politieke argumenten van de Tweede Kamerfractie uiteraard)

Vriendelijke groet,

Marc-Jan Ahne