Re; kennisnet? Knutselnet bedoel-u

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Sun Jul 4 00:58:56 CEST 1999

Beste Ursie,
        Fraaie politieke praat maar in de praktijk gaat het grote geld naar de
technische realisatie van Kennisnet (35 guleden per leerling) en krijgen de
scholen zeggenschap over de peanuts van de kosten van feitelijk gebruik (10
gulden per leerling). Politiek waren de kaarten geschud: Cherribi steunde
zijn eigen VVD minister en PvdA de paarse coalitie terwijl D66 een slappe
motie die op aller steun kon rekenen indiende, het ging inhoudelijk
helemaal niet meer over kennisnet of de verdeling van beschikbare middelen
voor ICT in het onderwijs. Na de hoorzitting van de vaste kamercommissie
waar bleek dat iedereen uit het onderwijsveld tegen kennisnet was heb ik
met dit gedraai van de vaste kamercommissie geen enkel vertrouwen meer in
de politiek als een instrument om tot goed uitgewogen beleid te komen. Ik
minacht D66 voor zijn slappe standpunt en pogingen er politieke munt uit te
slaan.

Arie

At 21:15 3-7-99 -0000, Ursie Lambrechts wrote:
>Beste lijsters en democraten,
>
>Een reactie van de fractie! Pas nu tijd gevonden om te reageren. Afgelopen
week was het een waar gekkenhuis in de TK, zoals gewoonlijk in de laatste
week voor het reces.

>D66 had en heeft heeft grote bedenkingen tegen Kennisnet, zoals uit mijn
inbreng in het Algemeen overleg van 30 juni 1999  blijkt (te lezen op
http://www.d66.nl/documenten/tk/inbrengen/ict.html).

>Kort samengevat kwamen deze bezwaren op het volgende neer:
>
>1. Kennisnet is duur. 440 van de 670 miljoen aan incidentele middelen gaan
naar Kennisnet. Waardoor te weinig overblijft voor een goede toerusting van
scholen (computers, software, beheer, dekundigheidsbevordering). Overigens
komen er ook nog 250 miljoen beschikbaar om de bijdrage aan de scholen
structureel te verhogen.

>2. Beheer zal slechts voor 1/3 deel door Kennisnet overgenomen kunnen
worden. De rest zal de school toch zelf moeten doen.

>3. De alternatieven zijn niet goed onderzocht. De marktscan van EZ heeft
alleen een Centraal Kennisnet vergeleken met wat scholen individueel
kunnen. De meest kansrijke en aantrekkelijke variant van clusters van
scholen, die met elkaar inrichting en beheer van eigen intranet met
internetaansluiting regelen,is niet onderzocht. Juist die
samenwerkingsvarianten slagen er nu in om ICT op scholen op maat en
goedkoop te regelen. Voorbeelden zijn Tilburg-Town, SARA Amsterdam,
Utrecht, Noordelijk samenwerkingsverband, Arnhem Delta, etc.
>Uit het CMG rapport over de pilot met Kennisnet blijkt verder dat veel
scholen (10 van de 11) hun oude Internet provider blijven
gebruiken!!!!!!!!! Overigens had een groot aantal pilot-scholen hun
Kennisnet aansluiting buiten gebruik gesteld, hetgeen bleek uit PING testen.

>4. De minister heeft te weinig aandacht voor computers en software. Wat
hebben we aan een zesbaans snelweg als er geen auto¹s over rijden? Ik heb
hem nogmaals gewezen op het alternatief van Open Source Software en Linux
voor het onderijs. Niet alleen omdat OSS veel goedkoper is maar ook omdat
die veel onderwijskundige voordelen biedt en democratisch is.

>5. Scholen hebben in de oorspronkelijke opzet geen enkele zeggenschap over
de inzet van de financiele middelen t.b.v. een centraal ingericht en
bekostigd Kennisnet.

>Kortom, dit alles heeft D66 tot de conclusie gebracht: Geen Kennisnet,
tenzij het vraaggestuurd wordt opgezet. Geef zoveel mogelijk fin. middelen
aan de scholen en laat hen zelf beslissen of ze wel of niet van Kennisnet
gebruik willen maken. Als Kennisnet echt de moeite waard is, dan moeten de
scholen te overtuigen zijn daarop aan te haken. Zo niet, jammer dan voor
Enertel.

>Tijdens het debat bleek al snel dat het Kennisnet er, door de steun van
PvdA en VVD hoe dan ook zou komen. Des te opmerkelijker dat het ons (D66)
toch gelukt is er een motie door te krijgen, die een substantieel deel van
de financiële middelen bij de scholen terecht zal doen komen, zodat scholen
zelf kunnen kiezen of ze van de diensten van Kennisnet gebruik willen maken
of niet en wanneer. Hermans moet door deze motie de onderhandelingen met
Enertel heropenen.

>Dat die motie uiteindelijk zelfs door de PvdA gesteund werd mag heel
bijzonder heten. Vooral omdat het woordje ³of² (waar lang over gesoebat is)
in de motie impliceert dat scholen ook zouden kunnen beslissen niet van de
diensten van Kennisnet gebruik te maken. Dat de PvdA toch mee heeft gedaan,
zal te maken hebben met het feit dat ze op het laatst niet alleen aan de
andere kant wilden komen te staan, vooral toen duidelijk werd dat VVD en
CDA wel voor een meer vraaggestuurde inzet van de middelen te porren waren.

>Zijn wij nu plotseling vóór Kennisnet? Nee zeker niet. Ik blijf het jammer
vinden dat niet ingezet is op een meer regionale/lokale aanpak waarin
clusters van scholen samenwerken.
>Maar, wat er nu dankzij onze D66-motie gaat komen, is hoe dan ook beter
dan de plannen tot nu toe. Als het Hermans lukt om de motie uit te voeren
(dat zullen we in september beoordelen, omdat de minister voor 1 okt het
contract met Enertel moet tekenen), zullen de scholen zelf behoorlijk wat
extra middelen in handen krijgen die ze naar eigen goeddunken kunnen inzetten.

>Motie is als attachment motie.doc bijgevoegd (MIME, non-compressed,
RTF-Macintosh). Bij voorbaat excuses als er gremlins inzitten.

>MVG Ursie Lambrechts
>Attachment Converted: "c:\xs4all\Incoming\motie.rtf"

BetterSystems,
Prof.Dr.A.Dirkzwager,
Educational Instrumentation Technology,
Computers in Education.
Huizerweg 62,
1402 AE Bussum,
The Netherlands.
voice: x31-35-6981676
FAX: x31-35-6930762
E-mail: aried at xs4all.nl

When reading the works of an important thinker, look first for the
apparent absurdities in the text and ask yourself how a sensible person
could have written them."  T. S. Kuhn,  The Essential Tension (1977).