Stemprocedure Cyber-afdeling D66

Rembert Oldenboom rembert at EURONET.NL
Thu Jul 1 13:09:49 CEST 1999

On 01-07-1999 at 08:20 Marc-Alexander Fluks wrote:

>Het stemmen van een Cyber-afdeling van D66 kan zowel openbaar via
deze lijst
> geschieden en toch slechts toegankelijk zijn voor enkel D66-leden.
Dat kan
> door gebruik te maken van de NOPOST optie van het
LISTSERV-programma van
> LSOFT waarmee deze lijst draait.

Interessant technisch verhaal en dito discussie. Maar de opmerking
van Sigrid de Jong wordt blijkbaar volkomen genegeerd. Zijn
niet-leden minder dan leden? Vertegenwoordigt de fractie van D66
alleen haar leden? Geldt dit voor alle fracties waardoor DH alleen de
leden van politieke partijen vertegenwoordigt? Da's pas uitholling
van democratie.

Ik ben geen lid van D66. Ik mag op deze lijst - dank u dank u - wel
mijn mening posten maar als het erop aan komt dat er gekozen wordt,
is het onmogelijk voor mij om een stem uit te brengen om daarmee aan
te geven hoe ik ergens over denk. Beetje triest, niet?

Een simpel alternatief: iedereen op deze lijst mag stemmen. In de
telling wordt naderhand gedifferentieerd op het al dan niet lid zijn
van de partij. De mogelijke (te verwachten) discrepantie kan trouwens
interessant zijn.

Moet hier worden vastgehouden aan een afdeling? Of kunnen we hier een
stap verder gaan: een cyberspace forum met steeds terugkerende
raadplegende referenda waarbij zowel leden als niet-leden hun mening
EN stem kunnen uitbrengen. En als een aantal D66 leden zo ontzettend
graag een cyber-afdeling willen hebben met hun eigen kluppie, prima.
Dan kan dat volgens het model dat Marc-Alexander schetste maar zet er
wel een aparte lijst voor op  (smaakt elitair) want als niet-lid heb
ik totaal geen trek in openbare cyber-afdelingsvergaderingen etc. En
nee, ik wil ook geen lid worden.

Ik heb er overigens geen idee van wat een stemming binnen een
afdeling voor consequenties heeft. Als niet-lid vind ik het op zich
niet vreemd als de fractie niet gedwongen wordt om wat te doen met de
uitslag van een stemming door niet-leden. Maar wel vind ik het
uitermate vreemd dat deze stemming ook niet wordt gezien als een
teken aan de wand en feitelijk gewoon wordt weggefilterd als zijnde
niet terzake doende ruis.

Ok, ik ben uitgeruisd.

Greetz,

Rembert Oldenboom.