AW: Afdeling Cyberspace (HB uitwerken aub)

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Thu Jul 1 11:28:02 CEST 1999

Beste Sigrid,

Zoals je waarschijnlijk wel hebt gemerkt wordt er op deze lijst geen
uitzondering gemaakt, naar iedereen wordt geluisterd of mensen nu lid zijn
of niet. Ik deel je twijfel of een elektronisch lidmaatschap nu meteen
ledenwervend is maar wat je zegt over de verdeling van macht daar ben ik het
absoluut niet mee eens. Het is ook niet juist om je volledig buitengesloten
te voelen, zoals ik de afdeling cyberspace zie is het een eenvulling op deze
lijst. Deze lijst moet je zien als een openbaar discussieplatform met een
sterke D66 invalshoek, een cyberafdeling zal een onderdeel van de partij
moeten worden waarvoor de gewone partijregels gelden. Een van die regels is
dat bijeenkomsten etc openbaar zijn maar dat alleen leden stemrecht hebben.

Als jij bijvoorbeeld naar het najaarscongres komt kun je zien dat je bij
alle onderwerpen gewoon mag meepraten maar dat je, omdat je geen lid bent,
niet aan de uiteindelijke stemming mag meedoen. Ondanks dat laatste kun je
wel je invloed laten gelden en hoef je je in een dergelijke situatie niet
buitengesloten te voelen. Mocht je dat te weinig vinden, dan rest maar één
ding: gewoon lid worden.

Het is dan ook niet de 'lekker puh-mentaliteit' maar gewoon een regel, het
is toch ook niet vreemd dat je bij een vereniging lid moet zijn om mee te
kunnen beslissen, D66 is een van de weinige verenigingen waar niet-leden mee
kunnen praten over te nemen besluiten. Het lijkt me echter wel interessant
te horen wat jij van een dergelijke cyberafdeling denkt, wat zou deze voor
jou als niet-lid kunnen toevoegen?

Vriendelijke groet

Marc-Jan Ahne