Kennisnet? Knutselnet bedoel-u

Bas van Gils B.vanGils at KUB.NL
Thu Jul 1 11:00:38 CEST 1999

On Thu, 1 Jul 1999, Erik van den Muijzenberg wrote:

* At 13:59 30-06-1999, Dirk van der Woude wrote:

* >ICT in het onderwijs is voorwaardelijk voor
* >Neerlands succes in de info age.
*
* Dat staat niet vast.

het staat inderdaad niet vast, maar het is wel redelijk evident. Het staat
ook niet vast dat, om maar eens een dwarsstraat te noemen, dit kabinet het
tot de eindstreep haalt. Het staat niet vast dat KPN over 10 jaar nog
bestaat, en zo lust ik er nog wel een paar. Het punt is deze: door (in het
onderwijs al, zo vroeg mogelijk) meteen al ICT toe te gaan passen ontstaat
een pro-ICT gevoel, men raakt er aan gewend, ziet de voordelen, etc etc.
Daardoor is een grote kans als deze nieuwe generatie in het bedrijfsleven
terecht gaat komen, daar ook een pro-ICT stroom zal ontstaan. No offence,
maar de vergrijsde beroepsbevolking die op dit moment het Nederlandse
bedrijfsleven bevolkt kan best "omgaan met een pc", maar van *echte*
ICT-toepassingen is amper sprake.... helaas....

* >is dit Parool-artikel illuminerend...
* >Vraag is wel wat met dit soort signalen gedaan kan c.q. moet worden.
*
* Het is een rake illustratie van hetgeen ik de Amsterdamse wethouder
* en raadscommissie voor onderwijs twee jaar geleden al heb voorgehou-
* den. Ik heb toen gewaarschuwd dat er alleen maar een peperduur net-
* werk werd aangelegd voor een zeer beperkt aantal scholen. Terwijl
* educatieve software en opleiding de eigenlijke bottlenecks zijn.

Goed punt, er is een schrijnend gebrek aan goede educatieve software.
Goede software (meer dan alleen 'word' of 'wp') is inderdaad misschien nog
wel belangrijker dan het omstreden 'kennisnet'. Ik zie alleen niet in
waarom er geen handige strategie voor wordt gekozen. Men is het er over
eens dat er

        (1) goede software moet komen
        (2) een kennis- of internet aansluiting moet komen op alle scholen

Als je met alle scholen samen naar een internet-provider gaat, neem ik aan
dat je wel een mooie deal kan maken. Als je software laat ontwikkelen,
stel de geschreven software dan eens voor de lol landelijk beschikbaar
voor onderwijsinstellingen in plaats van een attitude van 'ik heb er voor
betaald, dus het is van mij' te hanteren, etc etc. Bundel je krachten nou
eens om een goede onderhandelingspositie te creeren, maak nou eens een
lijst met (specificaties van) software die nog nodig zijn en ga dan eens
kijken wat de mogelijkheden zijn ....

m.vr.gr.

Bas van Gils
Tilburg

--
Bas van Gils, student of Information Management and   ||    LINUX
Technology at Tilburg University, The Netherlands.    ||    the dawn of

The author of this E-mail requests that you regard this as a private message.
Please do NOT distribute it! Thank you very much in advance...