Nederlands

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Sat Jan 30 19:24:19 CET 1999

Ik onderschrijf volledig de opmerkingen van Boris Diettrich over de
inzendingen naar het Euro Songfestival. Overigens gaat het mij niet alleen
om Engelstalige liedjes op dit festival, ook het taalgebruik in de
reclameboodschappen en dat van de zogenaamde intellectuelen in de media zou
wel eens wat meer van respect voor eigen geschiedenis en cultuur kunnen
uitstralen. Dat heeft niets met kleingeestigheid te maken maar met de
wortels van de overgrote meerderheid in Nederland en alles wat wij waardevol
vinden in onze samenleving. Zoals bekend waaien bomen zonder wortels
tamelijk gauw om. Ik heb het er dan nog niet over dat veel Nederlanders wel
denken dat ze zo goed zijn in vreemde talen, vooral in het Engels, maar dat
de praktijk nogal tegenvalt. In de meeste gevallen is het voor Engelsen niet
om aan te horen.
Joop Swarte