Vernieuwing (was: Hardleers hoofdbestuur)

Atilla Arda arda at CISTRON.NL
Sat Jan 30 20:05:12 CET 1999

Hein Westerouen van Meeteren wrote:
> Of hier in Amsterdam: de `jonge' Arda (raadslid en
> Opschudder) verdedigt het typisch conservatieve (op het reactionaire af...)
> standpunt dat Amsterdam primair een `historisch stadsbeeld' moet nastreven, en dat
> derhalve de woonarken  uit de binnenstad verwijderd moeten worden

Met mijn 28 jaar hoor ik volgens de statistieken van het CBS niet meer
tot de categorie jongeren en krijg ik van minister Netelenbos een
onvoorwaardelijk rijbewijs. Toch bedank ik hein voor het compliment door
mij 'jong' te noemen. Het maakt een deel van de grijze haren, die ik heb
gekregen sinds ik gemeenteraadslid ben, goed.

Het is jammer dat Hein en ik het niet eens kunnen worden over de inzet
van de D66-fractie als het gaat om de woonboten. Hein wil de woonboten
zonder vergunning laten liggen door ze een vergunning te geven. Hierdoor
stijgt meteen hun waarde met ruim een ton. Lijkt me een aardige beloning
voor het zonder toestemming innemen van openbare ruimte.

De fractie wenst integraal beleid en wijst de andere raadsleden op de
bijzondere status van de Amsterdamse binnenstad: het Beschermd
Stadsgezicht (BS). Deze status is het gevolg van een besluit van een
minister/staatssecretaris. Die status stelt eisen aan de inrichting van
de binnenstad en daar hebben we ons aan te houden. Zo ook de
bewoners/eigenaren van woonboten. Als progressieve fractie hebben we
gewezen op het gevaar van een dergelijke status: behoudzucht. Daarom
willen we binnen de grenzen van het BS een dynamisch en intensief
gebruik van onder ander de binnenwateren.

> Arda is als mens misschien niet conservatief, zijn woonbotenstandpunt is
> het zeker. Terug willen naar de goede oude tijd (een romantisch verlangen
> naar een 18/19 e eeuwse grachtengordel zonder de woonarken) is mijns inziens
> conservatief.

Wederom ben ik Hein dank verschuldigd: hij maakt onderscheid tussen mijn
persoon en mijn standpunt. Helaas begrijp ik dit niet zo goed. In een
andere mail pleit hij voor echtheid in de politiek. Of zoals hij het
zelf zegt: "Kiezers willen, naar mijn idee, weer *echte* mensen zien als
vertegenwoordigers. Geen gladde, in mantelpakjes en dure pakken gestoken
PR-functionarissen."

Het standpunt over de Amsterdamse binnenwateren is het gevolg van hoe ik
(/de fractie) tegen stadsinrichting en politiek bestuur aankijk(t). Ik
kan een mooi verhaal houden waar de woonbootbewoners niet de dupe van
worden, maar dan ben ik niet meer echt, dus houd ik dat verhaal niet. Ik
ben het met Hein eens en probeer zoveel mogelijk standpunten in te nemen
die niet te ver van mijn eigen denkbeelden afliggen.

> Graag ga ik in een openbaar debat de strijd aan met Schoonenberg en
> Arda.

Deze discussielijst is openbaar en wij zijn aan het heen en weer
schrijven. Hein wordt op zijn wenken bedient. Mijn aanbod om eens met
elkaar over dit onderwerp te spreken heeft hij niet kunnen aannemen,
daar hij voor langere tijd naar het buitenland ging. Hoop dat we elkaar
nu wel kunnen treffen. Ben zeer benieuwd naar dit nieuwe lid van
D66-Amsterdam.

> Het steekt me dat het officiele fractiestandpunt van D66 in de
> gemeenteraad aangaande woonboten het resultaat lijkt van eenzijdige
> besluitvorming in een klein en relatief besloten clubje `beschermd
> stadsgezicht'.

Het hoeft niet zo lang meer te duren voordat Hein weer trots kan zijn op
de D66-fractie. Ons standpunt bevalt de andere collegepartijen niet erg.
Daarom wordt er grote politieke druk op ons uitgeoefend om voor het
gedogen/legaliseren te stemmen. Als dat gebeurd, mag ik een ander
verhaal gaan houden in de Raad. Dan is Hein ook weer blij. Of niet?
Omdat ik dan niet meer echt ben, want ik zeg dan niet wat ik eigenlijk
vind.
--
Atilla Arda             D66-fractie Gemeenteraad Amsterdam
http://arda.op.het.net  http://www.d66amsterdam.com