rekening rijden

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Thu Jan 28 23:46:07 CET 1999

In article <A14328C8C27FD211860C0008C71ECD5F0BE4EB at atoex3.ato.dlo.nl> you write:
>klein deel, 10 procent zou genoeg moeten zijn.... Komt nog eens bij dat
>vrachtwagens door het grote snelheidsverschil, dat wettelijk is =
>vastgelegd,
>veel sneller een file veroorzaken

Inderdaad zijn vrachtwagens op tweebaans 120km trajekten rijdende
wegversperringen. Laat ze 90 rijden (ok, doen ze al :-)), en breng de
snelheid van de automobilist terug tot 100, voer keep-your-lane in en
de capaciteit van de weg is al behoorlijk verhoogd. Kan iedereen beamen
die wel eens in de States heeft gereden.

Qua gedrag: vanmorgen (in de file) kreeg ik het idee om iedereen voor het
verkeersexamen in een snelwegsimulator te stoppen. De andere weggebruikers,
door de computer gesimuleerd, doen aan tit-for-tat: als jij je rot gedraagt,
doen zij het; rij jij netjes, zij ook. Misschien dat door zo'n ervaring
wat meer weggebruikers doorkrijgen dat cooperatie daadwerkelijk beter is dan
rechtsinhalen/bumperkleven/...

(neem deze suggestie verder met een vette knipoog, aub)

--
Cees de Groot               http://www.xs4all.nl/~cg    <cg at cdegroot.com>