rekeningrijden

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Wed Jan 27 13:35:48 CET 1999

At 23:01 25-1-99 +0100, Robert Jan Jonker wrote:

>Laat je niet meeslepen door de lobby van Nouwen;

        Doet Jeffreye m.i. niet - haar message ging over droef figuur dat D66-er
in NOVA sloeg. Je verdediging is ook niet erg sterk:

>rekening rijden kan echt
>helpen. Als eerste is het denk ik normaal dat een schaars goed duurder
>wordt. Het schaarse goed is de ruimte op de snelweg in de spitsuren.
>Rekening rijden is een directe manier om dit vorm te geven.

        Deze redenering berust er op  dat rijken dus betere toegang tot dat
schaarse goed krijgen dan minder wel-bedeelden. Met name als dit schaarse
goed min of meer een levensbehoefte is (woon-werk verkeer en job die
maximale mobiliteit vergt - vertegenwoordigers) is dit ronduit a-sociaal en
alleen maar een methode om de schatkist te spekken.

>Nouwen stelt dat je dan betaald in de file staat. De mensen die zo willen
>redeneren staan dat nu ook. Rekening rijden moet mensen die niet perse
>tussen 7 en 9 op de snelweg hoeven zijn een extra aanleiding geven om even
>na te denken.

        Eerder leidt dit "nadenken" dan tot (terechte) hogere looneisen bij CAO
onderhandelingen. Ouderwetse kinderhoofdjes in plaats van asfalt op de
"snel"wegen lijkt mij een betere remedie - scheuren over glad asfalt met af
en toe een pauze in file met autoradio is nog tamelijk comfortable en
mensen betalen wel voor comfort, in ieder geval zolang het openbaar vervoer
zo oncomfortable blijft als het nu is (en duur bovendien!).

>Wat kun je doen als het OV geen alternatief is ? Bijvoorbeeld zorgen dat
>die wekelijkse vergadering een uur later begint; of toch af en toe
>carpoolen en van het uitgespaarde geld gaan borrelen, of tot negen uur
>thuis werken (eindelijk die stukken lezen zonder gezeur van collega's) en
>dan naar het werk;
>en als de werkgever het wil betalen en je vind het eigenlijk niet erg, dat
>half uurtje voor jezelf in je eigen auto, dan is er toch niets aan de hand ?

        Telewerken is ook een mooie oplossing. Is dcaar subsidie voor?

>Wat wel een reeel probleem is waarvoor regionaal/lokaal naar oplossingen
>moet worden gezocht is de mogelijke toename van sluipverkeer, en daarmee
>gepaard gaande onveiligheid op het onderliggend wegennet. Dit is geen reden
>om het principe opzij te schuiven, wel om goed naar de uitwerking te kijken.

        Ergo: nog meer het sluipverkeer voor de enkele slimmeling onmogelijk maken
en ze naar de snelweg drijven zodat files (en inkomsten van
"rekeningrijden") toenemen? Is dat de D66 politiek?

>Het blijven verbreden van wegen opdat iedereen tussen 7 en 9 door kan
>rijden terwijl de rest van de dag overcapaciteit bestaat is verspilling van
>gemeenschapsgeld. We moeten dus wel spreiden, en een middel als rekening
>rijden kan daar prima aan bijdragen.

        Ach zo - zouden we wel geheel Nederland ten koste van groen en millieu
mogen asfalteren als het geen "verspilling van geld" was? Is dat ook D66
politiek? En wat je bezwaar tegen "overcapaciteit" betreft - we (onze
politici met hun profijtelijke politiek van rekeningrijden en meer asfalt
voor wat dat opbrengt) zijn druk bezig de overcapaciteit aan leefbaarheid
van het millieu in Nederland weg te werken - we hebben niet *echt* behoefte
aan zo veel frisse lucht en natuurlandschap met een rijke flora en fauna.
Is dat ook DE66 policy?

Arie