Camera's in openbare / publieke ruimten:

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Wed Jan 27 13:08:46 CET 1999

At 22:14 25-1-99 +0100, Louis S. Madarasz wrote:
> [...]
>
>Waarom wel:
>Efficient: met minder mensen meer zien.
>Pakkans wordt verhoogd
>

>Waarom niet ?
>Mogelijke argumenten tegen gebruik oplossen door deze te
>adresseren in de randvoorwaarden voor het gebruik.
>

>RANDVOORWAARDEN:
>
>Begin randvoorwaarden:
>
>Het gebruik van deze camera's voor inzicht in 'niet-publieke' ruimte
>is verboden:
>-Beelden van deze camera's mogen niet worden gebruikt voor
>politie onderzoek / opsporing in 'niet-publieke' ruimten

        Waarom niet? Politie mag toch onder bepaalde condities ook prive
telefoongesprekken afluisteren?

>-Beelden van deze camera's mogen niet worden gebruikt in de rol
>van werkgevers en werknemer.

        Mogen opnamen op publieke plaatsen wel door werkgevers in relatie tot
werknemers gebruikt worden? Ben ik tegen: gebruik alleen door politie!

>Plaatsing geschiedt met een zekere spreiding over steden /
>buurten / dorpen.
>( ik bedoel hiermee te voorkomen dat bijvoorbeeld camera's
>alleen worden geplaatst in buurten waar bijvoorbeeld meer welstand
>is of waar bijvoorbeeld veel politici wonen)

        Lijkt me onredelijk, plaatsing bij voorkeur op risico-plekken lijkt me
redelijk. Probleem van "ongelijke behandeling van burgers door de overheid"
bestaat maar moet breder aangepakt worden (is wellicht zelfs urgenter dan
de regelgeving die jij voorstaat betreffende camera's).

Arie