Staatkundige vernieuwing EU en de PvdA

Pauline van Tets paulinevt at IC.UVA.NL
Wed Jan 27 10:30:19 CET 1999

Herman Beun:

>De enige echt creatieve ideeën over staatkundige vernieuwing (hier van de
EU) komen
>tegenwoordig van de PvdA...
>
>Uit het PvdA Vlugschrift van 23 januari jl.:
>
>    Europese Senaat moet democratisch gat dichten
>
>Het is erg jammer dat het van de PvdA komt en niet van D66, maar ik
>vind dit dus een geweldig idee. En het gevaar dat Wiersma ziet ('Zo'n
>instituut kan verdere overheveling van nationale bevoegdheden naar
>Europees niveau tegenhouden.') zie ik dus juist als een voordeel...

Met dat laatste ben ik geheel eens, maar dat door jou aangehaalde PvdA
verhaal vind ik nogal ondoordacht, oa het volgende:

>    'In het PvdA-rapport Voorbij de Waterlinie wordt gesteld dat
>    grensoverschrijdende problemen waar de hele Unie mee kampt zo
>    urgent zijn dat we niet kunnen wachten met de oplossing tot
>    het democratisch gat gedicht is.

't is natuurlijk maar de vraag wat je bedoelt met "oplossing". En welke
problemen zijn dan wel zo urgent dat ze niet kunnen wachten?
Grensoverschrijdende milieuvervuiling bijv? LAten "oplossen" door een
technocratie zonder politieke controle? Huiveringwekkend!
Asielzoekers? idem.

>       Het idee van Melkert is een
>    creatieve oplossing voor dit probleem.' Timmermans vind net
>    als Melkert dat nationale parlementen een sterkere rol moeten
>    krijgen in de vorming van Europees beleid. 'We worden als
>    parlement nu vaak voor voldongen feiten gesteld. Nationale
>    parlementen van de lidstaten moeten meer met elkaar
>    samenwerken om dit te voorkomen.

In theorie werken parlementariers van verschillende naties in het EP samen
in transnationale fracties. Waarom is daar nog weer een extra
buiten-lichaam bij nodig? DAt leidt maar af van de problemen in het EP.

>       Deze samenwerking krijgt nu
>    gestalte in de COSAC (Conference of European Affairs
>    Committees of the Parliaments of the European Union). Dit
>    samenwerkingsverband functioneert echter zonder enig mandaat
>    van de nationale parlementen en is zeer vrijblijvend. De
>    COSAC zou een echt mandaat moeten krijgen en haar
>    activiteiten moeten echt weerslag krijgen op het
>    besluitvormingsproces in de Unie. Dan is het eigenlijk al een
>    Senaat zoals Melkert voorstelt.'

DAt klinkt eerder als meer bureaucratie of rookgordijn. Het controlegat is
er vooral tov de raden van ministers. Die kunnen door het EP op geen enkele
wijze ter verantwoording worden geroepen. Indidivuele ministers wel door
nationale parlementen. Als je iets aan dat gat wil doen, moet je dus of de
bevoegdheden van het EP uitbreiden (dat is zeer controversieel bij veel
lidstaten en kan dus nog lang duren) of je nationale minister op nationaal
niveau meer aanspreken. Voorstellen in die richting, zoals onlangs gedaan
in de TK lijken me een stuk vruchtbaarder.
Blij dus, dat bovenstaande van de PvdA komt en niet van D66 ....

groet van

*  Pauline van Tets             * e-mail: paulinevt at ic.uva.nl

*** LEES TROUW ***