publiek gezag

GWC van den Berg berg7600 at WXS.NL
Mon Jan 25 23:26:26 CET 1999

Atilla Arda wrote:

> Bezwaarschriften bij overheidsbeslissingen, verzet wanneer de politie
> ingrijpt en ontevredenheid over vonnissen. Waarschijnlijk zijn dit geen
> recente fenomenen in de Nederlandse geschiedenis, maar ik krijg toch de
> indruk dat ze vaker voorkomen. Laat ik me nu leiden door de media of heb
> ik reden om te vrezen dat de legitimiteit en het gezag van de
> politiek/overheid sterk aan het afbrokkelen is?
> --
> Atilla Arda             D66-fractie Gemeenteraad Amsterdam
> http://welcome.to/arda  http://www.d66amsterdam.com

Niet de legitimiteit is aan het afbrokkelen, maar de afstand tussen het
gezag en de burger wordt groter. De overheid trekt zich ook weinig aan
van bezwaarschriften. Daarnaast leidt individueel lijden, lichamelijk
ervaren onrechtvaardigheid t.g.v. wetgeving nauwelijks tot herbezinning
op wetgeving die misschien aan een bijstelling toe is.
Onlangs zag ik op de televisie een broertje van een van de slachtoffers
van de moorden in Dordrecht. Op indringende wijze gaf hij als zijn
mening, dat meer blauw op straat en het ophangen van video's geen
oplossing is voor 'vandalisme gericht op het leven van burgers die
onderdeel uitmaken van onze samenleving' (vandalisme is oorspronkelijk
gericht op cultuurgoederen. Gericht op medeburgers is een voldtrekt
nieuw verschijnsel dat om nadere bestudering vraagt). Meer blauw op
straat betekent slechts een rechtvaardiging tot 'humaan vandalisme' in
het geniep.
Het lijkt mij van groot belang dat we eens stil staan bij het effect dat
het gedrag van de 'moraliserende' Overheid misschien ongewild op de
samenleving en de burger heeft. Het standpunt van 'regel is regel', het
mores leren,  gaat ten koste van de ethische raakbaarheid van burgers,
die zich laat leiden door de lichamelijk ervaren wreedheid die de regel
soms op de burger heeft.
Wellicht hebben de meeste 'lijsters' nu al afgehaakt om dat er een
post-modernist aan het woord is. Toch ga ik nog even door.
Wat ik bedoel wil ik illustreren aan de hand van een eenvoudig
voorbeeld. Ik doel dan op het 'automobilistje pesten' dat de Overheid de
laatste jaren als beleid voert. Niet alleen wordt het autorijden duurder
gemaakt, maar ook de mogelijkheid om te parkeren verdwijnt. Daarnaast
worden parkeervergunningen afgegeven, zonder dat er voldoende
parkeerruimte voorhanden is. Ten slotte neemt de pakkans toe door de
stadswachten die via de Melkertbaan geschapen zijn. Op zichzelf is dat
allemaal niet zo erg, ware het niet dat er nauwelijks meer onderscheid
gemaakt wordt tussen 'even', zwaarwegende reden of lulsmoes; regel is
regel.
Nu zijn jullie natuurlijk allemaal afgehaakt, want het voorbeeld zal
weinig D66'ers aanspreken. De burger daarentegen ervaart dit dagelijks
aan den lijve.
Kortom: De kloof tussen Overheid en burger is groot en ik zou het
toejuichen als een aantal mensen zich hier eens mee bezig zouden gaan
houden. Ik denk dat D66 op dit punt kan scoren en dat lijkt mij gezien
de bedroevende opiniepeiligen hard nodig. Misschien ook een pleidooi
voor minder ambtenaren en juristen en meer gedragswetenschappers en
filosofen in de actuele politiek.

Met vriendelijkle groeten,
Gerard van den Berg