rekeningrijden

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Mon Jan 25 23:01:06 CET 1999

At 16:44 25-1-99 -0000, Jeffreye Vossen wrote:
>De afgelopen week heb ik weer eens tijd gevonden om naar nova te kijken.
>De D66-oogst van deze week: een verschrikkelijk optreden van een
>D66-kamerlid waarin deze ons trachtte duidelijk te maken dat rekening-rijden
>dé oplossing is voor het file-leed in Nederland. Ik schaam me nu nog voor
>haar optreden waarin ze bij gebrek aan echte argumenten maar de ene
>drogreden op de andere stapelde. En een enquete met vijf zetels verlies.
>Heeft het een wat met het ander te maken?!
>Niet direct misschien, maar toch....
>
>Jeffreye Vossen

Laat je niet meeslepen door de lobby van Nouwen; rekening rijden kan echt
helpen. Als eerste is het denk ik normaal dat een schaars goed duurder
wordt. Het schaarse goed is de ruimte op de snelweg in de spitsuren.
Rekening rijden is een directe manier om dit vorm te geven.
Nouwen stelt dat je dan betaald in de file staat. De mensen die zo willen
redeneren staan dat nu ook. Rekening rijden moet mensen die niet perse
tussen 7 en 9 op de snelweg hoeven zijn een extra aanleiding geven om even
na te denken. En als 10% kans ziet om iets anders te doen zijn de files
voor de overige 90% echt een flink stuk minder.
Wat kun je doen als het OV geen alternatief is ? Bijvoorbeeld zorgen dat
die wekelijkse vergadering een uur later begint; of toch af en toe
carpoolen en van het uitgespaarde geld gaan borrelen, of tot negen uur
thuis werken (eindelijk die stukken lezen zonder gezeur van collega's) en
dan naar het werk;
en als de werkgever het wil betalen en je vind het eigenlijk niet erg, dat
half uurtje voor jezelf in je eigen auto, dan is er toch niets aan de hand ?

Wat wel een reeel probleem is waarvoor regionaal/lokaal naar oplossingen
moet worden gezocht is de mogelijke toename van sluipverkeer, en daarmee
gepaard gaande onveiligheid op het onderliggend wegennet. Dit is geen reden
om het principe opzij te schuiven, wel om goed naar de uitwerking te kijken.

Het blijven verbreden van wegen opdat iedereen tussen 7 en 9 door kan
rijden terwijl de rest van de dag overcapaciteit bestaat is verspilling van
gemeenschapsgeld. We moeten dus wel spreiden, en een middel als rekening
rijden kan daar prima aan bijdragen.

Robert Jan Jonker
Utrecht