provincie en arbeidsmarktbeleid

Alice van Rooij Alice.van.Rooij at KNOWARE.NL
Sat Feb 27 14:40:07 CET 1999

Hallo D66'ers,

Al geruime tijd volg ik het D66 surfnet, zonder zelf een bijdrage te hebben
geleverd. Naast het uitwisselen van meningen vind ik het surfnet uitermate
geschikt om 'letterlijk' te netwerken. Daarom wil ik jullie andacht graag
vragen voor het volgende.
Sinds een paar maanden ben ik werkzaam bij de Provincie Noord-Holland als
hoofd van het bureau Welzijn, Jeugdzorg en Emancipatie. In deze functie heb
ik de coordinatie op mij genomen van alle projecten binnen de provincie die
te maken hebben met arbeidsmarktbeleid, zoals arbeid in de zorgsector,
educatie en werkgelenheid, diversiteitsbeleid en MKB etc.
De bedoeling is om lopende en evt. toekomstige projecten goed op elkaar af
te stemmen, maar ook na te denken over de rol van de provincie als het gaat
om arbeidsmarktbeleid en, zoals Groen Links in NH heeft laten weten,
armoedebestrijding. Met de provinciale statenverkiezingen voor de deur en de
discussie over het nut van deze bestuurslaag, zou ik het erg op prijs
stellen als mensen met mij willen meedenken over de volgende stelling:

'De provincie is bij uitstek geschikt om, daar waar de regel- wetgeving
belemmerend werkt, samen met verschillende partijen gebiedsgericht te zoeken
naar oplossingen'

Ook ben ik op zoek naar mensen die in andere provincies al ervaring hebben
met deze materie. Uiteraard probeer ik het ook via het IPO, maar ik wil deze
'partij-lijn' niet onbenut laten.

Bij voorbaat dank voor reacties.

Alice van Rooij