Franse Internetprovider kapotgeprocedeerd!

Hein Westerouen van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Feb 23 16:56:37 CET 1999

At 16:37 23-02-1999 , Herman Beun wrote:

>In vrije en verkorte vertaling: Door het anoniem (laten) opslaan en
>het publiek toegankelijk maken van teksten, afbeeldingen etc. die
>niet het karakter hebben van privé-correspondentie, speelt Valentin
>Lacambre bewust een technische rol die verder gaat dan het eenvoudig
>doorgeven van informatie. Voor deze activiteit, die in tegenstelling
>tot wat hij beweert lonend is, draagt hij dan ook de gebruikelijke
>juridische verplichtingen jegens derden.

Ik meen dat de rechter juist de anonimiteit van de gebruikers als
belangrijkste argument naar voren brengt. Als hij (Lavambre) capaciteit
biedt aan anonimi om homepages te voeren lokt hij strafbare handelingen
uit, zoiets lijkt het te zijn. Hij creeerde echter een vrijplaats voor
maatschappelijke en politieke organisaties om hun uitingsvrijheden te
genieten. Hij kan en mag nooit aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud
van die pages. Hij is een doorgever, meer niet, een common carrier, die
slechts een systeem aanbiedt en geen enkele verantwoordelijkheid draagt
voor de inhoud. Zou hij die verantwoordelijkheid wel dragen dan krijgt hij
politietaken (opsporingstaken) op zijn bordje. Want dan moet hij gaan
bijhouden wie wel en wie niet onrechtmatig handelt, en dat is zijn taak
niet. Dat lukt ook nooit, met die miljarden bits en bytes die door zijn
systeem stromen. Het is wel erg gemakkelijk om de provider te pakken en
niet de zender van het bericht.

>Iets heel anders is natuurlijk dat het Lacambre is die hier als de
>boosdoener wordt aangewezen, terwijl dat in feite natuurlijk de
>eigenaar van die site was. Net zoals de PTT niet verantwoordelijk is
>voor de inhoud van telefoongesprekken, lijkt me dat een
>internetprovider niet verantwoordelijk is voor de inhoud van
>websites. Maar blijkbaar is dat voor wetgevers (de Franse rechter kan
>er niks aan doen) nog erg moeilijk te bevatten...

En daar gaat het dus om. Hoewel in NL nu ook , zij het wat terughoudender,
de internetprovider (mede)verantwoordelijk wordt gehouden, zie de wet
computercriminaliteit II.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl