Autobelasting per kilometer

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Mon Feb 22 23:55:42 CET 1999

At 01:53 22-2-99 CET, henk vreekamp wrote:
>Beste Peter,
>
>Volgens mij heb je helemaal gelijk. Mijn argwaan was al gewekt omdat de
>grote werkgeversclub VNO-NCW enthousiast reageerde. Die hebben mogelijk
>hetzelfde gezien als jij: het is een fake-voorstel waarmee je het volk weer
>een half jaar bezig kunt houden. En als het dan wordt afgeblazen, voor of
>na de invoering, zijn we weer 1-2 jaar verder zonder reeel plan.
>
>Zou dit plan door de autolobby zijn ingefluisterd? Een olieplot, zogezegd?
>
>Henk Vreekamp, Utrecht
>----------------------

VNO-NCW is enthousiast omdat ze dit zien als een alternatief voor het
rekening rijden; ze hopen dat mensen denken dat het ongeveer hetzelfde is,
wat niet zo is; betalen per kilometer is een generieke
financieringsmaatregel, rekening rijden is een sturingsmaatregel om het
gebruik van de wegen over de dag heen wat te homogeniseren/optimaliseren;
De autolobby zou er wel eens voor kunnen zijn; minder vaste lasten, en meer
variabele kan gunstig voor de verkoop zijn; die variabele lasten zie je
minder;
maar voor de benzinemaatschappijen is het juist andersom; dus dat complot
zie ik hier niet,
het is eigenlijk net zoiets als bij telefoonabonnementen; je gaat wat
minder voor de aansluiting betalen, en wat meer per tik.

Robert Jan Jonker
Utrecht