Autobelasting per kilometer

jan van weerden j.s.van.weerden at FWN.RUG.NL
Mon Feb 22 12:42:14 CET 1999

Met Vreekamp en Van Drooge denk ik, dat die kilometerbelastingteller een
ballonnetje lucht is.

Behalve dat het voor bijvoorbeeld het noorden bijna onrechtvaardig is
[want het beleid is om de voorzieningen in centra te concentreren, met
onder andere het (verzwegen) argument dat dat wel kan omdat iedereen wel
over vervoer beschikt, oftewel een auto heeft, of anders een lijndienst die
wel eens langskomt, dan wel een buurt/bel-bus] , is het een raar voorstel.

Of er moeten overal varianten op die tolportalen komen, of er is een
koppeling aan draaiende wielen  (hoe anders kilometers te meten?).
In het laatste geval is verzegeling van een kastje niets. Er moet een
koppeling zijn tussen de draaiende wielen en dat kastje. Dat draadje: dat
lijkt me een bron van vreugde voor de oprechte knutselaar.

Het is mij niet onbekend, dat nu al op eenvoudige wijze de kilometerteller
van auto's is uit te schakelen: bijv. in het geval van huurauto's schijnt
dat wel eens in de gedachten op te komen. Ook heb ik wel eens gehoord van
louche tweedehands-autoverkopers die met een boor de kilometerteller even
terugzetten.
En dat zijn dan nog bijna antieke methoden.

En dan hebben we het nog niet over de druk op de controle-diensten (en hun
daaropvolgende verzoek om meer geld) om die kastjes op gefröbel te
controleren.

moi,  jan van weerden