Autobelasting per kilometer

Sander van Drooge sander at DDS.NL
Mon Feb 22 10:18:27 CET 1999

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Peter Terporten <Peter.C.M.M.Terporten at Inter.NL.net>
Aan: D66 lijst <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: zondag 21 februari 1999 20:56
Onderwerp: Autobelasting per kilometer

>Niet dat ik tegen het belasten van auto's ben (dat is een andere discussie)
>maar de plannen om een kilometerbelasting in te voeren lijken mij een ramp
>te worden.

Het lijkt mij vooral weer een luchtballonnetje waar men bij V&W patent op
lijkt te hebben.

>Hoe worden in het buitenland verreden kilometers buiten dit systeem
>gehouden?

Ik neem aan dat die teller gewoon doorloopt. Aangezien je alleen in je eigen
land wegenbelasting betaalt is het natuurlijk niet helemaal onredelijk dat
je voor het totale aantal kilometers betaalt, dus ook die in het buitenland.
Het grote probleem is natuurlijk dat dat in het buitenland vrijwel
oncontroleerbaar is tenzij je allerlei autoonderdelen gaat verzegelen.

>Hoe wordt de belasting van buitenlandse auto's die hier komen rijden geïnd?
>Of kan de Nederlander onder de belasting uit door een auto in het
buitenland
>te kopen?

Buitenlanders hoeven in Nederland geen wegenbelasting te betalen, dus ook
geen kilometerheffing natuurlijk. Ze profiteren immer ook niet mee aan de
verlaging van de vaste lasten. Dat lijkt me ook niet zo'n probleem omdat het
Nederlanders niet toegestaan is om binnen Nederland te rijden met een auto
met buitenlands kenteken.

Een veel groter probleem lijkt me dat je niet zomaar in iedere auto een
betrouwbaar systeem inbouwt dat het gereden aantal kilometers bijhoudt. De
gewone kilometerteller is heel gemakkelijkelijk teruggedraaid en mijn
ervaring is dat 'ie ook nog wel eens stuk gaat.

>Het argument is ook onbegrijpelijk: de benzineprijs zou niet verder omhoog
>kunnen? Wegens grensproblemen? Die zijn er in het per kilometer systeem -
>blijkens bovenstaande punten - evengoed. Zie bovenstaande punten.

De benzineprijs kan best omhoog, maar wel in overleg met onze buurlanden.
Daarnaast is het natuurlijk maar de vraag of de grensproblemen een dusdanig
probleem zijn dat je er in elke auto een speciaal kastje voor wilt
installeren.

Een verhoging van de benzineprijs is naast het besparen van veel overhead om
een andere reden te verkiezen boven een kilometerheffing: Het stimuleert
namelijk de aanschaf van kleine en zuinige auto's ten koste van grote en
onzuinige.

Overgens kan de kilometerheffing nooit hoger worden ongeveer 2 cent dan als
je een paar randvoorwaarden in acht neemt, namelijk budgetneutraal voor de
gemiddelde automobilist en geen kostennivellering tussen zuinige en minder
zuinige auto's. Dat komt ongeveer overeen met een verhoging van de
bezineprijs met 28 cent. Gaan we daarvoor het hele Nederlandse wagenpark van
verzegelde kastjes voorzien?

Sander