Drank enzo

Roliepolie 149446rk at STUDENT.EUR.NL
Thu Feb 18 14:06:40 CET 1999

Het is denk ik belangrijk om een tweetal zaken te scheiden:
1. het drinken van alcohol
2. het plaatsvinden van geweld tijdens het uitgaan

De maatregelen in Engeland gaan inderdaad het drinken van alcohol niet
tegen. Daar zullen mensen altijd wel een nieuwe manier voor vinden. Het
heffen van accijnzen in Zweden (en andere Scandinavische landen) heeft
bijvoorbeeld als gevolg dat er een levendige hobby-stookcultuur bestaat.
In de VS 'mag' men niet drinken tot het 21e levensjaar (alcohol bedoel ik
dan). Met als gevolg dat ieder feestje van kids onder de 21 in het teken
staat van het drinken van alcohol. Ik denk niet dat je het kunt maken om
mensen te verbieden om alcohol te drinken, et cetera (na het bereiken van
een bepaalde leeftijd). Dat zal ook niet lukken.

Ik denk dat het vervroegen van de sluitingstijden en het daardoor(?)
vervroegen van de uitgaansavond een goed onderdeel zou kunnen zijn van een
bestrijding van uitgaansgeweld. Pogen om het alcoholgebruik an sich
hierdoor af te laten nemen is een onmogelijke opgave.

Roland Kroes,
Rotterdam