idee uit ervaring

Schurink, Maarten Maarten.Schurink at MINBIZA.NL
Thu Feb 18 14:49:39 CET 1999

Even een reactie op het voor Engeland zo lovende verhaal nadat ik wat
informatie had ingewonnen bij Engelse vrienden:

Het is waar dat mensen dat de pubs eerder dichtgaan, maar dit heeft als
gevolg dat mensen vroeger beginnen. Het is bijvoorbeeld normaal om na
sluitingstijd pas wat te gaan eten en direct na het werk te gaan
drinken.

Hoewel pubs om 11 dicht gaan, is er een ruim aanbod van andere plaatsten
waar men alcohol kan kopen, restaurants, clubs, discotheken, avond
winkels en bars. Deze zijn allemaal tot diep in de nacht open.

Verder worden er binnenkort testen gedaan in London om de pubs langer
open te laten zijn en staat de sluitingstijd op de publieke en politieke
agenda. Terzijde, in Schotland zijn pubs wel langer open.

Minder alcohol per glas, dan worden de glazen gewoon groter (1 pint =
568 ml), bier zonder alcohol, dan drinken we wel whisky. Eerder sluiten,
dan wordt er eerder gestart, pubs dicht, dan gaan we naar een restaurant
etc.

De situatie in Engeland is dus verre van ideaal. Misschien zou Zweden
als voorbeeld kunnen dienen, hoewel ik denk dat een dusdanige verhoging
van de accijns op drank in Nederland onuitvoerbaar is.