idee uit ervaring

Roliepolie 149446rk at STUDENT.EUR.NL
Thu Feb 18 12:53:32 CET 1999

minder alcohol in het bier is een oplossing die technisch wel helpt, maar
waar natuurlijk een ontzettende negatieve terugslag van te verwachten
valt. aan de andere kant zie ik niet zoiets voor me als naar den haag
trekkende uitgaansmensen die aldaar gaan protesteren.

een belangrijke factor bij het geweld ten tijde van uitgaansavonden is
volgens mij de vermoeidheid. natuurlijk niet gestaafd op wetenschappelijk
onderzoek, denk ik dat alcohol eerder vat op iemand heeft wanneer deze
vermoeid is. daarom de volgende gedachte:

in engeland is het heel gewoon dat pubs om 11 uur dichtgaan. dit is
natuurlijk een feit waar 'wij' nederlanders vaak smalend over doen, maar
het heeft ten eerste als gevolg dat het uitgaansleven vroeger begint en
ten tweede keert eenieder ook eerder huiswaarts, op een moment dat men ook
minder vermoeid is. en als bonus is men de volgende dag ook nog eens
'wakkerder' bij het opstaan...

ik weet dat dit eenzelfde terugslag zal veroorzaken als het verminderen
van het alcoholpercentage in het bier, maar volgens mij is het toch wel
iets om over na te denken.

roland kroes,
rotterdam