Fouilleren, overloop en camera's

GWC van den Berg berg7600 at WXS.NL
Tue Feb 16 21:25:56 CET 1999

Walther Schoonenberg wrote:

> Oef, wat een boel reacties. Ik kan onmogelijk alles beantwoorden, sorry. Ik
> beperk mij tot enkele nieuwe gezichtspunten die zijn geuit.
>
> Atilla Arda:

> De discussie overziend en voor mijzelf enigszins afsluitend geef ik toe dat
> er goede redenen zijn om tegen "preventief" fouilleren te zijn. Als het waar
> is wat Atilla zegt dat de politie nu ook al mag fouilleren als zij een
> "redelijk vermoeden van verdenking" heeft, lijkt het mij inderdaad niet
> nodig nieuwe regels te bedenken voordat duidelijk is dat de huidige niet
> [...]
Reactie:
Heel verhelderend. Het bevestigt mijn idee, dat een verhaal pas echt
goed begrepen kan worden als de context duidelijk is. Nu krijgt deze
discussie ook meer diepgang, omdat het een prbleem verwoordt dat de
burger kent en herkent. Neo-autoritarisme is hopelijk niet de enige
oplossing. Wellicht zijn er betere. Ik begin benieuwd te worden naar de
gedachten van Van Boxtel over dit onderwerp.
Radicaal democratisch zou zijn wanneer de overheid een project start om
het gesprek te openen met de bewoners uit dit soort gebieden en van hen
te horen hoe zij deze problemen beleven.
In Rotterdam en Utrecht lopen vanuit dit uitgangspunt projecten in
bepaalde achterstandswijken. Michel van Hulten weet er volgens mij meer
van.
Met vriendelijke groeten,
Gerard van den Berg