Fouilleren met Lombroso

A.H.L. Westerouen van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Feb 16 12:16:11 CET 1999

De Heer Vreekamp uit het midden des lands:

>Misschien kunnen we gezamenlijk een lijstje van criteria
>aanleggen. De
>origineelste bijdrage krijgt de Lombroso Award, met de
>ergste jurrristen des
>lands als jury.

Ik wil -als jurist!-  die Lambroso Award wel.

In de eerste plaats moeten we hierarchiseren: erge mensen, nog ergere
mensen en de ergste mensen. Erge mensen zijn mensen die verdacht met
hun handen in de zakken lopen, ongewassen haren hebben en schichtig om
zich heen kijken. Op z'n minst preventief fouilleren dacht ik. En bij
tegenstand meenemen naar het bureau en als ze dan niet braaf zijn met
grof geweld eruit mieteren op de stoep zodat ze aan hoofdwonden
overlijden. dat ruimt aardig op, alvast. En dan gaan protesteren
natuurlijk, als de OvJ een vervolging instelt, als politiekorps wel te
verstaan. Brengt me bij het tweest ergst. Uniformen. Van Hitlerjeugd
tot Korpsbeheerder, van boyscout tot hotelportier. Alles waar sterren,
balken, strepen, adelaars of insignes aan hangen, kleven of erecteren:
heel erg. Petten zijn dodelijk. Maatregel: preventief arresteren,
lijkt me. Gewoon op basis van dat uniform al opppakken. En dan
vastzetten in de arena. Enquetecommissie op ze afsturen, met Rob
Oudkerk als voorzitter, en priemend laten doorvragen, totdat ze
doorslaan en toegeven dat het allemaal affectieve verwaarlozing was in
de vroegste jeugd. Brengt me bij het aller-allerergst:
grachtengordelbewoners. Herkenbaar aan tweed, zijden dasjes, bruine
colberts, strak gesteven pantalons, moderne coiffuur, affectieve
spraak, Heleen Dupuis-speldjes op het revers, een belachelijke bête
glimlach op het gezicht en de postcodes 1015 t/m 1018. Maatregelen:
preventief martelen. Alle merkjes tergend langzaam uit hun kleding
snijden met een bot aardappelmesje. Pilsje laten zeggen ipv biertje.
Hun eigen stropdas laten opeten. Hun Saab aan de armere klassen
schenken en zeggen dat het de postcodeloterijprijs is. Kleding bij
Zeeman od Scholten Textiel laten kopen, helemaal zelf, met contant
geld.

Ik denk dat we het zinloze geweld dan goed hebben bestreden. U mag de
geldprijs van de Lambroso Award overmaken op mijn rekening op Curacao.
Dank.

HvM