Fouilleren, overloop en camera's

Lodder P.H. P.H.Lodder at ATO.DLO.NL
Tue Feb 16 10:03:59 CET 1999

> From: Dirk van der Woude
> PS: in Ede staan sinds maanden camera's. Die gaan ze, lees
> ik de NRC van hedenavond, nu gebruiken om te bekijken hoeveel
> mensen dit weekend liepen langs de vrouw die daar in min
> twaalf graden tenminste een half uur in coma buiten op een
> stoel zat en dat op het nippertje heeft kunnen overleven.
> Bij eerste aanblik van de banden waren het wel heel veel
> voorbijgangers gweest, aldus politie Ede. Jammer dat er die
> avond kennelijk niemand naar de beeldschermen zat te
> kijken - of zijn die opnamen er alleen maar om het OM
> [...]

In Ede is het zo dat de banden achteraf als bewijsmateriaal opgevraagd
kunnen worden. Dit om te voorkomen dat van willekeurige personen
gecontroleerd kan worden waar ze zich bevinden op een uitgaansavond. Het
idee achter de camera's is dat mensen weten dat ze gefilmd worden en dat de
film gebruikt zal worden als ze rottigheid uithalen. Als er geen rottigheid
is geweest, wordt de band leeggespoeld (her-beschreven).

Het draait pas sinds kort, maar het is in ieder geval al 1 keer voorgekomen
dat er een vechtpartij was en dat de beelden helaas te slecht waren voor een
positieve identificatie....
Ook hoor ik steeds sterkere "geruchten" dat de ellende zich verplaatst heeft
net buiten de camera-zone. Het systeem werkt dus niet echt optimaal.

Pieter Lodder
ATO-DLO
PO box 17
6700 AA Wageningen