AW: Fouilleren in uitgaansgebied en meer

GWC van den Berg berg7600 at WXS.NL
Mon Feb 15 23:46:01 CET 1999

Van Barschot wrote:

> ----------

Reactie
Haal je nu niet een aantal zaken door elkaar?
Op schiphol accepteren we fouilleren wel. Het argument van de meer
ingrijpendheid van fouilleren op wapens dan een blaastest komt door deze
vergelijking toch in een wat ander daglicht te staan.
Condities waaronder is iets anders. Algemene veiligheidscontrole bij
stadions,uitgaansgelegenheden en schiphol lijken vergelijkbaar en
ondervangen het gevaar van discriminatie.
Overigens leef ik liever in een samenleving waarin fouilleren niet nodig
is. Maar wat moet je doen om een dergelijke samenleving te bevorderen?
Hoe ver zijn we verwijderd van de situatie waarin het een noodzakelijk
kwaad kan worden? Hoe schaf je vervolgens een eenmaal genomen besluit
af, als het kennelijk niet meer nodig is?

Met vriendelijke groeten
Gerard van den Berg