Fouilleren in uitgaansgebied en meer

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Tue Feb 16 00:01:42 CET 1999

At 18:08 15-2-99 +0100, Atilla Arda wrote:
>Eerst was er de vrije mens, daarna de overheid met politie.
>Eerst was er de onschuld, daarna de bewijslast.
>
>Ik wens niet als verdachte te worden gezien en mijn onschuld te moeten
>bewijzen. Het is van groot belang dat D66 zich blijft verzetten tegen de
>hype rondom meer bevoegdheden voor de politie. Dus geen messenverbod,
>geen camera's in de openbare ruimte en niet preventief fouilleren.

Ik vind dit toch niet allemaal op 1 lijn; bij fouilleren raak je aan de
fysieke integriteit van mensen; daar moet je dus heel voorzichtig mee zijn,
ook al omdat derden zien dat iemand gefouilleerd wordt en dus al snel
kunnen denken dat er wat mis met hem/haar is terwijl dit helemaal het geval
niet hoeft te zijn; die camera's vind ik heel wat anders; als ik 's nachts
door de stad of door Hoog Catharijne loop vind ik het wel een probleem als
een politieman mij zomaar mag fouilleren; die camera's geven mezelf echter
een groter gevoel van veiligheid, en zijn voor mij op dat moment op geen
enkele manier bedreigend; meer toezicht door meer camera's vind ik dus prima;

Robert Jan Jonker
Utrecht