Fouilleren, overloop en camera's

Hein Westerouen van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Feb 15 23:41:00 CET 1999

At 21:43 15-02-1999 , Dirk van der Woude wrote:

>PS: in Ede staan sinds maanden camera's. Die gaan ze, lees
>ik de NRC van hedenavond, nu gebruiken om te bekijken hoeveel
>mensen dit weekend liepen langs de vrouw die daar in min
>twaalf graden tenminste een half uur in coma buiten op een
>stoel zat en dat op het nippertje heeft kunnen overleven.
>Bij eerste aanblik van de banden waren het wel heel veel
>voorbijgangers gweest, aldus politie Ede.

Mooie illustratie van de illusie-politiek die je bedrijft met
bewakingscamera's, preventief fouilleren etcetera. De langslopende burger
denkt: ZE (van die camera's) zorgen er wel voor. Als IK mijn lol maar heb.
Met andere woorden: hoe meer camera's en preventief fouillerend blauw
(etc), hoe minder het nemen van een eigen verantwoordelijkheid. Ook ik heb,
met Schoonenberg waarschijnlijk, een bloedhekel aan die luidruchtige veelal
ontzielde wezens die men `het uitgaanscircuit' pleegt te noemen. De
gewetensfunctie is bij een deel van deze mensen tot een nulpunt
teruggebracht en geweld lijkt voor hen  de enige manier om in hun
gevoelsarme bestaan nog enigszins geprikkeld te worden. Maar: afgestompte
mensen breng je niet terug bij hun positieven en/of bij hun ziel door ze
met extra repressie of met bikkelharde straffen nog eens extra af te
stompen. We weten inmiddels hoe het met verblijven in penitentiaire
inrichtingen gaat. Na een paar jaar zitten is je kans op een normaal leven
praktisch volledig de grond ingeboord.
Een opdracht van D66 zou kunnen zijn, en in mijn ogen *moeten* zijn, deze
mensen  op een indringende en directe manier aan te spreken op hun
-hopelijk nog sluimerend aanwezige-  geweten en hun -hopelijk nog niet
geheel afgestorven- bezieling. Ik zie Roger van Boxtel daarvoor pleiten en
dat doet me deugd. Ik hoop niet dat we met de VVD-koren gaan mee-scanderen
om meer `hardere maatregelen', `immigratiestop', `keiharde repressie (zero
tolerance)' en dergelijke. Heldere grenzen -met waarborgen!- stellen,
gewetensvolle politiek bedrijven, in integriteit een goudeerlijk voorbeeld
voor de bevolking zijn, dat is naar mijn smaak de beste aanpak van politici
in deze duistere tijden aan het eind van deze ontspoorde twintigste eeuw...

Hein Westerouen van Meeteren
Prinsengracht ab 1111
1015 AZ Amsterdam
020 6201778 (T)