Alleen een negerprobleem?

GWC van den Berg berg7600 at WXS.NL
Tue Feb 16 00:02:17 CET 1999

henk vreekamp wrote:

> Waarde torenvalkjes,
>
> Die Bijlmerramp-enquete maakt meer los dan je kunt voorspellen. Neem nu die
> bedreigingen richting AMC-ziekenhuis dat nader onderzoek zou weigeren. Wat
> waren precies de teksten? En waarom gaat Israel ineens de viool van 'jullie
> toon is anti-semitisch' spelen? Terwijl ikzelf in de media, tussen het
> publiek of in de kroeg geen toespeling mocht vernemen. Vanuit Nederland
> kwamen reacties als 'daar heb je die overgevoelige Israeliers weer'.
>
> Speelt doofheid hier een rol? Of blindheid, funest voor valken. Ik acht het
> [...]
Reactie
In Buitenhof vond ik Els Borst uitstekend. Ik ben het met haar eens dat
de meeste slachtoffers op dit moment regulier geneeskundig onderzoek
kunnen krijgen. De bestanddelen van de lading zullen waarschijnlijk geen
consequenties hebben voor de behandelingsmogelijkheden en wellicht
lijden de meeste slachtoffers aan een post-traumatische stress stoornis.
Veel van de klachten kan het in ieder geval verklaren. Het probleem is
echter dat ook dit weer ons stemmen kan kosten, omdat de diagnose
post-traumatische stress stoornis door het grote publiek ten onrechte
ginterpreteerd wordt als een subtiele vorm van aanstellerij.
Het verband hiermee met de WAO discussie is gemakkelijk te leggen.
Psychische problemen zijn volgens velen geen echte problemen, ook al kun
je er dood aan gaan. Mensen die zeggen waar het op staat en tegen het
onderbuik gevoel van de massa durven in te gaan, worden misschien
uiteindelijk wel gewaardeerd, maar zijn niet populeair.
Misschien moet D66 wel genoegen nemen met 10 zetels en zich gaan
profileren als de partij van de van Buitenens en Multatatuli's.

Met vriendelijke groeten

Gerard vabn den Berg