Fouilleren in uitgaansgebied en meer

D Sundman dsundman at NETLAND.NL
Mon Feb 15 21:15:24 CET 1999

We begeven ons op een hellend vlak als we de politie het recht geven mensen te
stoppen en te fouilleren. Het woord preventief doet niet echt ter zake hier. Het
is naief te veronderstellen dat de politie zich niet door vooringenomenheid laat
leiden, dat blijkt uit je eigen commentaar. De waan van de dag behoort niet in
een wetboek.

Nee, ik ben niet in de zeventiger jaren blijven steken, maar het opgeven van
burger rechten kan niet zwaar genoeg worden genomen.
Vraag maar aan elk (voormalig) oostblok burger, aan een 2de wereld oorlog
veteraan, aan een inwoner van Kosovo, aan een Argentijnse of Chileense moeder,
kortom aan een ieder die weleens door een politiemacht onderdrukt is of wordt.

Dirk Sundman

"Zelfs grote geesten hebben maar een 5 vingers wijde ervaring - daar net even
voorbij houdt hun denken op en hun eindeloze leegheid en dommigheid begint"
Friedrich Nietzsche