Fouilleren in uitgaansgebied en meer

vincent vincentn at XS4ALL.NL
Mon Feb 15 20:47:27 CET 1999

Beste mensen,

Wat een enorme discussie. Hier weer iemand die zeer verdacht door het leven
gaat met oude kleren en handen in de zakken.

Er wordt gediscussieerd over preventief fouilleren in de zin van selectief
fouilleren. De fouilleerpatrouille moet kiezen wie te fouilleren. Dat
betekent ten allen tijde keuzes maken op uiterlijk. Ik vind dat inherent fout
en ontoelaatbaar.

Wat eventueel wel zou kunnen is aselectief fouilleren. Of dat practisch
haalbaar is weet ik niet. Het zou betekenen dat in een bepaald tijdssegment
iedereen in een bepaald gebied gefouilleerd wordt, zelfs de meest onschuldig
ogende bejaarde. Aselectief fouilleren is ook beter te vergelijken met
alcoholcontroles. Daaraan moet ook iedereen ongezien meedoen.

Betreffende oorzaken van normloosheid:

Als je kijkt naar hoe gemakkelijk er over uitgaansvechtpartijen heen gestapt
wordt, dan begrijp je dat de mens de indruk krijgt dat er veel kan. Alleen
bij die 0,001% van de weekend-vechtpartijen waarbij iemand per ongeluk
sterft, zijn we opeens verbijsterd. Duizenden bijna-sterfgevallen per weekend
worden gewoon genegeerd. Als er al politie bij komt dan wordt de kemphanen
geadviseerd naar huis te gaan en vooral geen aanklachten tegen elkaar in te
dienen.

Wil je echt iets doen tegen geweld, dan zou ik deze bron aanpakken. Ten
eerste heb je de benodigde aanklachtsgrond al in handen: er is geweld
gepleegd. Daarnaast geeft het een signaal dat dit gedrag niet wordt
getollereerd. Ik denk dat mensen die zo vroegtijdig worden aangepakt niet
snel verder zullen doorschieten naar geweld waar mogelijk doden bij gaan
vallen. Want het zijn toch zulke gewone jongens, hebben we gezien bij de
afgelopen geweldplegingen waar wel doden bij zijn gevallen.

Met vriendelijke groeten, Vincent Nijhof