Fouilleren, overloop en camera's

Dirk van der Woude vdwoude at CISTRON.NL
Mon Feb 15 21:43:24 CET 1999

"A.H.L. Westerouen van Meeteren" wrote:

> Verschillend onderzoek heeft aangetoond dat allochtone agenten het
> niet zo makkelijk tot behoorlijk vervelend kunnen hebben in het korps.U hebt gelijk als
> vindt dat niet alle politiemensen onder *een* noemer moeten worden
> gebracht. Politieagenten heb je in alle maten en kleuren. En zo moeten
> we ze ook zien.

Wat imho ook niet mag worden vergeten is dat de politie
kampt met een gevolg van het 'overloopbeleid' uit de
jaren '70. Een zeer groot deel van het personeel woont
en leeft in steden als Purmerend, Hoorn, Lelystad,
Almere - en sommigen in Alkmaar. Voor het werk forenst
men naar Amsterdam, waar anders dan in de eigen woonplaats
inmiddels 70% van de <18 jarigen een allochtone achtergrond
heeft. De hoofdstad kent men als een mierenhoop met
een volstrekt ander tempo, bebolking en sociale dynamiek
dan de eigen leefomgeving.
Niet verwonderlijk de uitspraak die je wel van dienders
hoort dat zij zich al in de file voorbereiden op 'de slag
in de chaos' (agenten hier in A'veen spreken overigens
bij voorkeur over de 'Radenrepubliek aan de Amstel')

Maer specifiek denkend aan de spanningen tussen Hermandad
en jongeren (in A'dam vaak van allochtone herkomst):
ook in vroeger tijden kende een agent wellicht niet de
nieuwkomers zelf, maar via zijn (haar was toen zeldzaam)
eigen kinderen ontmoette hij wel diens kroost. Bijvoorbeeld
oomdat het er mee in het huwlijk trad. Individueel
'kennen' in gewone omstandigheden kan fors uitmaken bij het
tegenkomen van 'groepsgenoten' in werkomstandigheden.
Dergelijke natuurlijke processen zijn we inmiddels
grotendeels kwijt, ofwel de beleidsgebaseerde geografische
segregatie heeft ook tastbare sociaal segregerende gevolgen.
Wordt dat dan ook nog eens gecombineerd met een politioneel
nastreven van Purmerendse rust in de Amsterdamse straten,
dan wordt het wellicht tijd om het rapport van de Cie Enschede
weer eens ter lering hand te nemen (voor de jongere lezers:
dat ging over het jaar '66 en de destijds niet geheel glad
verlopende relaties van de poltie met o.a. de burgerij;
zie ook HAFMO's ooggetuigeverslagen onder het lemma
Bouwvakkersoproer').

Meer positief doen grote steden er goed aan er voor te
zorgen dat ook middengroepen als poltieagenten en
stadhuisambtenaren in de stad (kunnen blijven) wonen en
daar hun RO-beleid op afstemmen.
Voorzover mij bekend is D66 daar dan ook altijd glad voor
geweest - en we doen er goed aan daar versterkt aan vast
te houden. Uiteindelijk doet dat veel meer voor veiligheid
en samenwerking dan twee camera's per huisnummer.

Dirk

PS: in Ede staan sinds maanden camera's. Die gaan ze, lees
ik de NRC van hedenavond, nu gebruiken om te bekijken hoeveel
mensen dit weekend liepen langs de vrouw die daar in min
twaalf graden tenminste een half uur in coma buiten op een
stoel zat en dat op het nippertje heeft kunnen overleven.
Bij eerste aanblik van de banden waren het wel heel veel
voorbijgangers gweest, aldus politie Ede. Jammer dat er die
avond kennelijk niemand naar de beeldschermen zat te
kijken - of zijn die opnamen er alleen maar om het OM
na een delict te helpen de dader(es) het cachot in te krijgen?
Mooi preventief systeem...