Fouilleren in uitgaansgebied en meer

Walther Schoonenberg walthers at XS4ALL.NL
Mon Feb 15 17:48:42 CET 1999

> [...]
>behandeling worden onderworpen, weten zij zich gediscrimineerd,
>gestigmatiseerd en buitengesloten. Uiteraard komt zoiets de integratie van
>en de communicatie tussenbevolkingsgroepen niet ten goede. Deze vorm van
>achterstelling, en de daaruitvoortvloeiende frustratie en spanningen,
zullen
>overigens naar mijn stellige overtuiging onze samenleving niet veiliger,
>maar juist gewelddadiger maken. Dus leveren we met z'n allen een stuk
>vrijheid en rechtsbescherming in, voor een maatregel die wel eens averechts

Dit soort argumenten over stigmatiseren en buitengesloten worden horen wel
al sinds de jaren zeventig. Begrijp je niet dat zo'n ideologie juist
uitermate stigmatiserend is voor allochtone jongeren? "Ja, hij kan het niet
helpen dat hij een mes op zak heeft, want hij behoort tot een
gestigmatiseerde groep." Het heeft nooit gewerkt en het werkt nog steeds
niet en nu is het tijd om maar eens iets anders te proberen.

>Hoe verschillend kunnen mensen toch zijn. Ik loop zonder enige angst midden
>in de nacht over De Wallen te struinen, tijdens het uitgaan in diverse
>discotheken in alle mogelijke uithoeken van dit land voel ik me zelden
>onveilig. Ik heb zelfs in mijn studententijd vier jaar lang elke vrijdag en
>zaterdag avond en nacht taxi gereden in de stad, zonder dat het angstzweet
>me uitbrak. Maar als ik zie met welk gemak sommige mensen mijn vrijheid
>ondergeschikt willen maken aan hun eigen irreele angsthazerij, dan bekruipt
>mij weldegelijk de angst

Nou, ik kom ook zonder problemen 's nachts in de stad hoor (ik woon er
zelfs), alhoewel ik op de Wallen liever niet kom, maar dan om andere
redenen. Maar het is geen irreele angsthazerij dat grote groepen mensen zich
niet meer veilig voelen op straat. Ik behoor daar zelf niet toe, maar ik kan
mij wel voorstellen dat die mensen er zijn. Het is ook slecht voor de stad,
want het jaagt mensen met geld de stad uit. En dat vind ik om een heleboel
redenen slecht voor de stad. Ik wil niet dat onze binnensteden verworden tot
"no-go-areas".

> [...]
>geheime politie verdedigd. Keurige meegaande Duitsers die niets op hun
>geweten hadden, hadden van Hitler immers ook niet zo bar veel te vrezen.
>Slechts de "subversieve elementen" worden door een dictatruur aangepakt. En
>uit de geschiedenis, en de wereld om ons heen, blijkt maar al te duidelijk
>dat de betekenis van begrippen als "niets op hun geweten hebben" en
>"subversief" volstrekt afhankelijk is van de tijd en plaats waarin die
>begrippen worden geplaatst. Denk bijvoorbeeld aan "staatsvijand#1 annex
>president" Nelson Mandela, of "terrorist/moordenaar/vredestichter/vader des

Ja hoor. Ik wist dat het moment zou komen dat Hitler uit de hoed zou komen.
Ik had het Hein al voorspeld. Dat vind ik grievend ten opzichte van mensen
die echte onderdrukking en vervolging hebben meegemaakt. Op dit soort
argumenten ga ik niet in, sorry.

>Die Walther
>Schoonenberg staat dan natuurlijk hoog op de lijst van verdachte personen.
>Dankzij de ruime bevoegdheden in de strijd tegen het ultieme kwaad dat
>kinderporno is, wordt jouw huis eens in de twee weken volledig doorzocht en
>overhoop gehaald.

Wat een vergelijking! Volkomen buiten proportie.

Walther Schoonenberg