Oorzaken van normeloosheid (was: Fouilleren in uitgaansgebied en meer)

Walther Schoonenberg walthers at XS4ALL.NL
Mon Feb 15 17:31:18 CET 1999

>Waarom denkt u dat
>normeloosheid en zinloos geweld op straat hand over hand toenemen?
>Doordat er meer `verdachte' persoonlijkheden zouden zijn geboren? Nee,
>het heeft een andere oorzaak: onze elites hebben de schijn op zich
>geladen hun eigen materialistische en egoistische eigenbelang meer
>waarde toe te kennen dan het algemene belang dat ze geacht worden te
>dienen.

Dat is een interessante vraag. Ik ben het totaal niet eens met de genoemde
oorzaak. Ik denk dat normeloosheid en zinloos geweld toenemen door veel
dichter bij huis liggende redenen. Zoals de mentaliteit dat in de grote stad
alles mag. Je hoort het vaak genoeg zeggen als je mensen erop aanspreekt dat
ze bijvoorbeeld tegen je deur staan te zeiken: "Och, ik dacht, dat in
Amsterdam alles mocht." Dat is de andere kant van de medaille van de
doorgeschoten tolerantie. Juist daarom is passend politieoptreden en
eigenlijk zelfs het terugveroveren van de straat door de overheid nodig en
gewenst. Oh jee, heb ik weer iets politiek incorrects gezegd?

Walther Schoonenberg