Oorzaken van normeloosheid (was: Fouilleren in uitgaansgebied en meer)

Hein Westerouen van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Feb 15 18:04:25 CET 1999

At 17:31 15-02-1999 , Walther Schoonenberg wrote:

> Ik denk dat normeloosheid en zinloos geweld toenemen door veel
>dichter bij huis liggende redenen. Zoals de mentaliteit dat in de grote stad
>alles mag.

Nu moet ik u toch een standje geven, mijnheer Schoonenberg. Uw logica is
een pietsje krom. Dit soort redeneringen heten namelijk
`cirkelredeneringen'. Meestal halen dit soort redeneringen oorzaak en
gevolg door elkaar. Geeft niet, maar toch: de mentaliteit dat in de stad
alles mag is nu juist een *gevolg* en geen oorzaak. Een mentaliteit kan
overigens, naar mijn nederig inzicht, *nooit* een oorzaak van iets zijn.
Want juist een mentaliteit is een gevolg , of liever een bijverschijnsel,
van een context, een opvoeding, een navolging van verkeerd of goed
voorbeeldgedrag enzovoorts. U doet net of een mentaliteit zomaar uit de
blauwe hemel komt vallen (aliens)  en voor problemen op straat gaat zorgen.

>Je hoort het vaak genoeg zeggen als je mensen erop aanspreekt dat
>ze bijvoorbeeld tegen je deur staan te zeiken: "Och, ik dacht, dat in
>Amsterdam alles mocht."

In Amsterdam mag je, als ambtenaar, parkeermeters leegroven, je mag, als
ambtenaar,  onderhands opgeslagen boedels aan je vriendjes verkopen, je mag
frauderen, je mag,  als gezaghebber,  artikel 140 strafrecht misbruiken,
enzovoorts, je mag als bestuurlijke en ambtelijke elite je misdragen tot en
met, dus dan mag ik toch zeker ook tegen uw deur zeiken, mijnheer
Schoonenberg? Wie heeft nu eigenlijk de `verkeerde mentaliteit'?

>. Oh jee, heb ik weer iets politiek incorrects gezegd?

Nee hoor, u bent zeer correct met uw standpunt. Het achterhaalde haren
zeventig verhaal van oude hippies zoals ik, dat is pas incorrect.

Vriendelijke groeten,  HvM

Hein Westerouen van Meeteren
Prinsengracht ab 1111
1015 AZ Amsterdam