Fouilleren in uitgaansgebied en meer

Hein Westerouen van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Feb 15 16:55:50 CET 1999

Walther Schoonenberg wrote:

> Het is behandelen op grond van uiterlijk als de politie een paar losgeslagen
> disco-jongeren fouilleert en een paar oudjes laat doorlopen.

Onderschat de tegenwoordige oudjes niet! In de VS is onlangs een bende
rovende, vechtende, bierzuipende en messentrekkende oudjes gearresteerd!
Gemiddelde leeftijd 78 jaar.

> De politie is denk ik door ervaring redelijk staat een afweging maken, zonder
> dat echt sprake is van discriminatie op grond van huidskleur, afkomst,
> geloof en sexe, waar het betrokken grondwetsartikel betrekking op heeft.

Het spijt me, mijn ervaringen op de politieschool, waar ik wel eens
doceer, hebben me geleerd dat `onze jongens' nog behoorlijk veel hebben
te leren over democratie, art 1 GW en niet-discrimineren. Als u me niet
gelooft: ga maar eens incognito in de kantine van de politieschool
zitten en luister een paar gesprekken af. Die redelijke afweging valt
dan lelijk tegen.

( ------------ )

> Ja dat vind ik inderdaad onzin. Een grotere inbreuk op de privacy vind ik
> het wanneer mensen zich niet meer in bepaalde gebieden en tijden op straat
> durven te begeven omdat zij een nog grotere inbreuk op hun privacy, een mes
> tussen hun ribben, niet willen riskeren.

Dit is precies de reden waarom in bepaalde regimes een avondklok is
ingesteld en willekeurige arrestaties worden verricht. Alles met een
beroep op `het niet wille riskeren van een mes tussen de ribben' van de
gegoede middle classes.

> De vrijheid van de een wordt dus
> ernstig beknot door de vrijheid van de ander. Zij zouden toch vrij moeten
> zijn om zich te begeven op plaatsen en tijden die zij zelf willen? Is dat
> niet ook discriminatie? Ik vind dat waar de vrijheid van de een wordt
> beperkt door de vrijheid van de ander de overheid moet optreden. Dat is een
> liberaal standpunt.

een sociaal liberaal standpunt is op zijn minst een gewetensvolle
afweging. Die mis ik dus bij u. We weten allemaal, als liberalen, dat
vrijheden en democratie ook een prijs hebben. Vrijheid van meningsuiting
leidt bijvoorbeeld wel eens tot harde verbale confrontaties of tot voor
het gezag pijnlijke openbaarheid van informatie. Het zij zo. Het
alternatief is een zwijgers-staat waar niemand zich durft te uiten of
een staat waarin de machthebbers alle kritiek op hun handelen in de kiem
smoren. Singapore is zo'n staat. En zo moeten we ook accepteren dat er
op straat dingen gebeuren die we eigenlijk niet leuk vinden. Dat mensen
vieze kleren dragen. Ongewassen zijn. Met hun handen in hun zak lopen.
Een shotje nemen. De politie plagen. Enzovoorts. En de rechtsstaat trekt
dan een grens: als een wet overtreden wordt, of overtreden dreigt te
worden  als iemand dus *werkelijk* verdacht gedrag vertoont, dan kan de
politie optreden.