AW: Fouilleren in uitgaansgebied en meer

Hans Hulst hans.hulst at WXS.NL
Mon Feb 15 16:57:39 CET 1999

Preventief fouilleren op grond van uiterlijke kenmerken is niet per
definitie verwerpelijk wanneer de aanwijzingen sterk genoeg zijn (zie de
dealer op de Zeedijk). Ook een non-verbaal statement is een statement.
Probleem is in mijn optiek dat dit in uitgaansgebieden doorgaans niet
het geval is: er komen op het oog normale jongeren die meestal zonder
vooropgezet plan, en pas na overmatig alcoholgebruik, problemen
veroorzaken. En dus leidt op uiterlijke kenmerken afgaan in dit geval
inderdaad tot een hoge mate van ongewenste willekeur. De vraag is nu of
we het probleem zo ernstig vinden dat we bereid zijn die willekeur te
slikken. En dat is een pittige (politieke) afweging.

Overigens is er wat mij betreft in de maatschappelijke, en politieke,
discussie over zinloos geweld/verharding maatschappij sprake van een erg
grote nadruk op symptoombestrijding. Het gaat vooral over camera's,
fouilleren en zero-tolerance, en nooit over de wortels. De insteek van
Kok - ik ben machteloos - is wat dat betreft onthutsend. Er zijn
oorzaken. Ik persoonlijk denk dat er sprake is van een samenwerken van
een door de vierentwintig-uurs-economie toegenomen onthechting tussen
ouder en kind (we hebben het over de eerste crechegeneratie), de
beklemming van een dichtgeregelde maatschappij (werkt uit de band
springen in de hand) en het feit dat ouderschap nog steeds god zegene de
greep is.

Nu hoeft niet iedereen het met het bovenstaande eens te zijn. Duidelijk
is wel dat wanneer er overeenstemming is (wetenschappers?) over een
aantal problemen er wel degelijk een aanpak bij de wortel mogelijk is.
Er zal alleen wel een generatie overheen gaan voordat de gevolgen
merkbaar worden. Maar ja, regeren is toch vooruitzien? Ondertussen
misschien toch maar repressie....hoe vervelend ook.

Groet,

Hans Hulst.

P.s. Denk in mijn voorbeeld bijvoorbeeld aan maatregelen als: wegnemen
kinderopvang mogelijkheden, stimuleren opvoeden door minstens een ouder
(man of vrouw - emancipatie blijft een groot goed). Of: opnemen in
onderwijs leergang ouderschap.