Fouilleren in uitgaansgebied en meer

Walther Schoonenberg walthers at XS4ALL.NL
Mon Feb 15 15:16:28 CET 1999

Hein van Meeteren:

>Toe maar toe maar, iemand is al op zijn uiterlijk verdacht. Dat gaat
>de verkeerde kant op. (...)
>Gelukkig kent ons wetboek van strafvordering een aantal
>beschermingsregels voor de verdachte. Laten we die bescherming van
>deze zwakkere tov de sterke arm vd overheid in stand houden, om niet
>nog verder in een autoritaire staat weg te zakken.

Marc-Jan Ahne:

> [...]
>name zal gebeuren op basis van gedrag, daarna noemt hij vier uiterlijke
>kenmerken en tot slot ook nog twee van gedrag. Het
>kan toch niet zo zijn dat we mensen op hun uiterlijk in een bepaalde
>categorie gaan indelen en dat we die anders behandelen.
>Deze discussie staat dan ook los van het al dan niet preventief willen
>fouilleren, zelfs als je daar voor zou zijn zou het niet op
>een dergelijke discriminerende manier moeten. Dan nog liever, in het
>verlengde van alcoholcontroles, een gebied afsluiten en
>eenieder die het gebied wil betreden fouilleren.

Ik heb geen problemen met het door politie selecteren van mensen op bepaalde
uiterlijkheden, gedrag en aanwezigheid op een bepaalde plaats en tijd. Dat
af toe te doen met het emotionele en sterk aan inflatie onderhevige begrip
"discriminatie" gaat mij te veel te ver. Niemand, ook ik niet, bepleit hier
discriminatie op grond van huidskleur, afkomst, etc. Immers, als blijkt dat
men geen messen etc. op zak heeft, mag men toch ongestoord doorlopen? Men
wordt toch niet "preventief" opgepakt, opgesloten, gemarteld of vergast?
Waar hebben we het dan over? Ik zie er zelf uit als een allochtoon, ben het
in zekere zin ook (als afstammeling van joodse immigranten uit de 19de eeuw)
en toch heb ik er totaal geen problemen mee als ik op straat "prefentief"
wordt gefouilleerd, zeker niet als agenten van politie mij in het oog houden
(al dan niet via een videocamera). Dat geeft mij alleen maar een groter
gevoel van veiligheid. Mensen die niets op hun geweten hebben, hebben niets
te vrezen van de politie in onze democratische samenleving.

Dat Hein overigens spreekt over "nog verder afzakken in een autoritaire
staat" vind ik zeer bedenkelijk en geeft een onthullend inzicht in het jaren
zeventig-gedachtengoed waarin hij is blijven steken.

Walther Schoonenberg