Fouilleren in uitgaansgebied en meer

Lodder P.H. P.H.Lodder at ATO.DLO.NL
Mon Feb 15 15:27:07 CET 1999

> Dat Hein overigens spreekt over "nog verder afzakken in een
> autoritaire
> staat" vind ik zeer bedenkelijk en geeft een onthullend
> inzicht in het jaren
> zeventig-gedachtengoed waarin hij is blijven steken.
>
> Walther Schoonenberg

svp de demogagie en het spelen op de persoon buiten de discussie laten!

Een ieder heeft recht op zijn eigen mening!

Onderscheid maken op grond van gedrag, kleding of uiterlijk gebeurt
dagelijks. In de meeste gevallen zonder grote problemen: gabbers willen toch
geen nachtclub met verplicht driedelig binnen en de mrnsen die zich in die
nachtclub vertonen zullen echt niet in drie-D enn houseparty bezoeken.

Echter politie-optreden triggeren door uiterlijke kenmerken is iets waar je
bloedje voorzichtig moet omgaan. Zelfs goedwillende politie agenten zullen
door ervaring gestuurd, bepaalde groepen sneller fouilleren dan andere. De
blaastest bij automobilisten afnemen na verdacht rijgedrag zou je kunnen
vergelijken met iemand fouilleren nadat hij op een of andere wijze
gesuggereerd heeft dat hij een mes bij zich heeft (steekbeweging, dreigen
met mes of mesgebruik, mesachtig voorwerp van buiten zichtbaar door de
kleding, etc.).

Het äfzetten van een bepaald gebied en iedereen fouilleren prefereer ik, uit
oogpunt van gelijkheid, boven willekeurige aanhoudingen.

Pieter Lodder
ATO-DLO
PO box 17
6700 AA Wageningen
The Netherlands
+31 317 475207 (tel)
+31 317 475347 (fax)

ps voor degenen die graag op de man willen spelen:
Ik ben van '73, opleiding vwo/hbo
Noord-Friesland opgegroeid
ouders pvda
ikzelf geen lid van een partij maar het meest verwant met D'66