AW: Fouilleren in uitgaansgebied en meer

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Mon Feb 15 13:57:10 CET 1999

Ik kan mee situaties voorstellen waar fouilleren zeer zeker niet preventief
bedoeld is, bijvoorbeeld bij een verdachte waar men op zoek is naar
bewijsmateriaal. Gelukkig gaat het bij fouilleren niet altijd om wapens maar
kunnen er ook andere redenen zijn om iemand te fouilleren. De term
preventief fouilleren is hier dus op zijn plaats.

Ik sluit me overigens aan bij de reactie van Hein, Walther Schoonenberg
geeft in zijn reactie aan dat preventief fouilleren met
name zal gebeuren op basis van gedrag, daarna noemt hij vier uiterlijke
kenmerken en tot slot ook nog twee van gedrag. Het
kan toch niet zo zijn dat we mensen op hun uiterlijk in een bepaalde
categorie gaan indelen en dat we die anders behandelen.
Deze discussie staat dan ook los van het al dan niet preventief willen
fouilleren, zelfs als je daar voor zou zijn zou het niet op
een dergelijke discriminerende manier moeten. Dan nog liever, in het
verlengde van alcoholcontroles, een gebied afsluiten en
eenieder die het gebied wil betreden fouilleren.

Het gaat in deze discussie en in het betreffende voorstel over
uitgaansgebieden, niet al deze gebieden zijn vergelijkbaar met de
Nieuwmarktbuurt in Amsterdam. Het gaat hier om maatregelen tegen het geweld
in het uitgaansleven, hoewel dealers
ongetwijfeld een gevaar betekenen in bepaalde gebieden zijn deze voorstellen
juist gericht op een geheel andere groep. Niet
voor niets was er het pleidooi van Boris Dittrich om de maatregelen alleen
in de nachtelijke uren te laten gelden.

Marc-Jan Ahne