Fouilleren in uitgaansgebied en meer

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Sun Feb 14 20:25:01 CET 1999

In article <36C7174F.CC014110 at netland.nl> you write:
>Het hebben van camera's in een tunnel of b.v. V&D, is geheel iets anders
>dan het hebben van camera's bepersoond (ja,ja) door politie ambtenaren,
>dat smaakt naar 1943 of 1984 of naar het door ons zo verfoeide
>controlesysteem van het voormalige oostblok.

Daar ging precies dat artikel waar ik vrijdag naar verwees over (ik
had daar eigenlijk best reakties op verwacht :-). Het idee was dat
je niet alleen camera's op de burger richt, maar ook op de politie.
Als degenen die ons in een glazen huis willen stoppen, zelf eerst in dat
glazen huis intrekken, heb ik al een stuk minder moeite met surveillance-
cameras op straat. Misschien een regel dat a) op straat vermeld is waar
de controlekamer zich bevindt, en b) verplichting tot een publiekelijke
toegang tot de controlekamer (met natuurlijk een glaswand ertussen zodat
de ambtenaren hun werk kunnen doen).

Overigens is het verstandig om in discussies hoe hier mee om te gaan
als premisse te nemen dat deze camera's er komen. Ik denk dat ze niet
tegen te houden zijn, en heel erg strikt genomen is er natuurlijk weinig
verschillend tussen een politieambtenaar die mensen in de gaten houdt als
hij op straat rondloopt en eentje die hetzelfde doet maar dan efficienter,
via een aantal camera's. Ik denk dat je, afgezien van je persoonlijke
vorkeur, onder ogen moet zien dat er weinig _harde_ argumenten tegen
deze camera's zijn.

--
Cees de Groot               http://www.xs4all.nl/~cg    <cg at cdegroot.com>