Fouilleren in uitgaansgebied en meer

J.P. Verhoef verhoef at ECN.NL
Sat Feb 13 23:20:45 CET 1999

Beste Lijsters,

Wanneer over een bepaald onderwerp een discussie is zoek
ik vaak naar analogien. Bij de discussie over het fouilleren
moest ik denken aan de reeds langs bestaande methode die
de politie gebruikt bij het controleren op drankgebruik. Deze
controle berust voor een deel op vermoeden (of aantoonbaar
weggedrag) aan de andere kant heb je de grootscheepse
drankcontroles. Ik vraag me dan ook af waarom in een
aantal gevallen geen grootscheepse controle op wapenbezit
e.d.mogelijk is. Hetzelfde gevoel had ik met het gebruik van
camera's. In het verkeer, denk aan de verschillende tunnels,
worden camera's al lang ingezet  om de veiligheid te verhogen
en bij ongelukken snel in te kunnen grijpen. Wanneer je (en
dat is een woordspel wat ik wel eens doe) tunnel door bijvoorbeeld
uitgaangsgebied verwissel dan is dat een halve doodzonde.
Waarom eigenlijk ?

Hans Verhoef