kosten congres

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at NIWI.KNAW.NL
Wed Feb 10 14:39:48 CET 1999

Beste lezers,
Even een reactie - vooral aan Joris van den Wittenboer.
Natuurlijk zou het een mooi ding zijn, als je elektronisch kunt
stemmen, of een referendum houden. Alleen om dat een beetje zuiver te
houden, moet je nogal wat inbouwen in je systeem. Dat kost wat, zeker
voor deze arme partij! En perfect werkt het nooit, tegen de hackers,
die het systeem voor de grap  willen voorbijrijden.
Ik herinner me op deze manier [eenmalig wachtwoord 1 week tevoren
aanvragen] wel eens gedaan te hebben bij het elektronisch referendum
over IJburg.
Maar ook daar zegt de opponent: maar niet iedereen heeft een computer
met e-mail!
Het blijft altijd behelpen. En wat ik zei van dat plaatselijke lid,
die zei dat ['ik ken er toch niemand persoonlijk'] toen het congres
20 kilometer verder optrad! En dat was geen arme jongen, die geen
strippenkaart kon kopen. Er zijn mensen die er toch tegen opzien of
geen zin hebben. Net zoals soms de helft van de congresgangers niet
meestemt, omdat ze gezellig elders in het gebouw zitten te praten.
Wellicht over voor hen veel belangrijker zaken [netwerken]. Wat ik
vooral wil zeggen, dat je wel veel wensen kunt hebben, maar dat het
de leden zelf zijn, die zorgen dat deze partij niet rijk is. Vaak ook
door weg te lopen als lid, als ze een tijdje geen tijd hebben om echt
aktief te zijn. Met andere woorden: de trouwe kern is klein. Mijn
partij, hoe vaak ik het niet eens mee ben, waar ik ook niet voldoende
tijd in kan steken, maar toch mijn club. Dat gevoel bedoel ik.
Groet,
/raimond

Raimond de Tempe

raimond.de.tempe at niwi.knaw.nl