(was:Re: Kosten congres..) electronische democratie binnen d

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Wed Feb 10 13:28:15 CET 1999

Hein schreef

> Het verdient dringende en warme aanbeveling snel over te gaan tot vormen
> van electronische leden-consultatie, gekoppeld aan electronische
> stemmingen. Daarvoor zijn de minimale voorwaarden:
>
> * elk lid toegang tot electronische communicatie (computeraansluiting en
> email minimaal, wordt op diverse niveaus aan gewerkt. Doel: binnen
> afzienbare tijd heeft elke Nederlander een email adres).
>
> * een goed reglement van electronische consultatie en stemming binnen d66
> (welke stemverhoudingen, welke onderwerpen, termijnen, openbaarheid
> uitslagen, bescherming privacy etc etc).

> [...]

Hierin ga ik natuurlijk mee. Maar totdat aan een aantal minimale
eisen zoals je die zelf omschrijft voldaan is wil ik natuurlijk al
een oplossing voor het probleem. Bovendien kan je ook makkelijk
overschakelen naar modernere technieken. Eerst moet d66 klaar zijn
voor echt one man one vote.
Kunnen fractiekamers niet een bemiddelende rol hebben bij eventuele
stemmingen via internet voor leden die geen toegang hebben? Het HB
wil toch al dat op temijn alle fracties internet hebben.
Groeten,
Joris van den Wittenboer.

For we must continue to study power in specific communities.
We can't be intimidated by its many complexities. To do so
would be to accept ignorance and to surrender power to those
who now have it. (Trounstine, Christensen)