AW: Kosten congres

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Wed Feb 10 13:15:33 CET 1999

Raimond schreef:

> [...]
> en behalve plaatselijke verenigingen, kost het de grootste moeite
> voldoende leden naar de ALV te krijgen. Reden waarom er meestal een
> inhoudelijk programmadeel wordt geboden.
> Nou dat doen wij ook! Maar kun je 100 leden [van de 5000, bij ROVER,
> bijv.] nog wel kwijt in een buurthuis, 1100 leden [van de 14000] niet
> meer! Zodoende kost het wat.
> En wij zijn - geloof ik - de enige partij zonder
> afdelingsvertegenwoordiging. Dus elk lid gaat namens zichzelf of gaat
> niet. Niet namens een afdeling - principieel niet. Dat is mij een

Dat is mij dus absoluut geen groot goed -principieel niet
(bepaalde groepen zijn minder aanwezig niet omdat zij minder
geinteresseerd zijn maar omdat zij er meer voor over moeten
hebben of meer voor moeten laten. zie mail interne democratie 8-2).
Ik vind ook niet dat we een afdeling 1 standpunt moeten laten
uitdragen, maar wel dat ieders stem telt. One man one vote (ook al
zit je thuis). Of in ieder geval een systeem dat daar dicht tegnaan
zit. Nu zijn wij minder democratisch dan andere partijen (de
opkomstpercentages bij de verkiezingen binnen d66 is erg laag). Bij
verkiezingen doen we er van alles aan om het de mensen makkelijk te
maken om gebruik te maken van hun stemrechten en dit moeten we ook
binnen d66 doen. Dan zal het congresstandpunt ook dichter bij het
partijstandpunt (de leden) liggen.

> [...]
> bijeenkomsten in de wandelgangen?] Zondag werd het pas even echt
> spannend, met de schriftelijk stemming. En of Lousewies het zou
> worden. En de echte discussie over de liberale internationale. Ik
> hoop wel dat het wegvallen van de Adviesraad niet betekent dat wel
> voortaan hele stapels wandelgang-vergaderingen gaan krijgen. Want als
> je wat anders moet doen, bijv. even je klus afmaken als lid van de
> BSC, zit je er al niet meer bij.
> En toch geniet ik er altijd weer van. Maar ik ken ook mensen, alleen
> plaatselijk aktief, die verder niemand persoonlijk kennen, en zeggen

Dat is een gevaar voor de democratische standpuntbepaling van onze
partij. Doordat veel mensen niet komen omdat ze niemand kennen, kan
de situatie ontstaan dat de politieke standpuntbepaling voor d66 door
een "vriendenclub" gebeurd die wel naar het congres gaat. Leden die
niemand kennen (op het congres) hebben ook een standpunt over de
politieke moties en jij vind dus eigenlijk dat die niet mee tellen.
Althans niet in landelijke politiek.

Groeten,
Joris van den Wittenboer.

For we must continue to study power in specific communities.
We can't be intimidated by its many complexities. To do so
would be to accept ignorance and to surrender power to those
who now have it. (Trounstine, Christensen)