Kosten congres en Lib.Internationale

Michel van Hulten michelvanhulten at WXS.NL
Tue Feb 9 16:57:54 CET 1999

Beste meelezers,
Mijn eerste bericht over de 'kapitaal-krachtigheid' die vereist zou zijn
om mee te mogen stemmen over onze lijsttrekker voor de Europese
verkiezingen, riep als een van de reacties de uitspraak op dat 'vermoed'
werd dat dit voor onze leden niet zou gelden, dat het bij hen vooral om
het stellen van prioriteiten zou gaan.
Ik maak mij zorgen om zo'n reactie. Uiteraard gaat het altijd om het
stellen van prioriteiten: als je honderd gulden hebt kun je er lekker
van gaan eten, je kunt het aan de armen geven, je kunt ervoor naar een
theatervoorstelling gaan en je kunt er een D66 congres mee bezoeken.
Toch is het al te lichtvaardig te denken dat ieder lid van D66 die
honderd gulden toch wel in de zak heeft zitten en alleen maar hoeft te
betalen waaraan hij (zij) die nu uit zal geven. Als dat al waar zou
zijn, dan zou dit een schrikwekkende aanwijzing zijn dat we het contact
hebben verloren met die Nederlanders die dat geld niet zo gemakkelijk in
hun portemonnaie hebben zitten.

Het tweede punt dat ik aanroerde - ons lidmaatschap sinds vorig weekend
van de Liberale Internationale - riep al heel wat reacties op. Ik blijf
het een griezelige zaak vinden. Bolkestein als mijn (onze)
internationale politieke leider! Gelukkig leeft dat gevoel breder dan
bij mij alleen, merk ik aan toon en inhoud van vele reacties. Wat
verontrust is, dat geleidelijk aan toch uit een aantal reacties en de
erin vervatte gegevens en feiten blijkt, dat het niet allemaal zo
botertje tot de boom is met al die zogenaamde liberalen als onze
internationaal secretaris ons in zijn reactie wilde doen geloven. Wist
hij niet wat anderen nu aanvoeren als argument toch iets voorzichtiger
te zijn? Was het HB-besluit en -voorstel aan het Congres gebaseerd op
deels onjuiste informatie over een aantal van die zusterpartijen?
Bovendien is er nog zoiets als 'beeldvorming'. Vertelde onze
opper-informant over effecten van verkiezingscampagnes ons nog niet
onlangs dat argumenten nauwelijks tellen, maar dat het vooral om de
beeldvorming gaat?

Zou er een samenhang tussen de twee door mij opgevoerde punten kunnen
zijn? De leden die niet zo gemakkelijk over honderd gulden kunnen
beschikken om naar een congres van D66 te komen en die er dan ook niet
zijn en niet mee stemmen en de leden die stemmen voor aansluiting bij de
Liberale Internationale?

Toch nog maar even doordenken over de vraag waarmee we bezig zijn.

Beste groet, Michel.