Ministeriele verantwoordelijkheid

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Tue Feb 9 16:55:52 CET 1999

At 16:34 9-2-99 +0100, Hein Westerouen van Meeteren wrote:
>Warhol of geen Warhol: een minister is verantwoordelijk tegenover de
>kiezer.  Het gaat niet om de persoon, het gaat om het instituut.

Dus als de vorige minister iets verkeerd heeft gedaan, moet de huidige
minister daarvoor opstappen? Wat bereik je daar in godsnaam mee? Bovendien
is het in tegenspraak met wat je eerder zei. Immers, als Maij of Jorritsma
nu moet terugtreden gaat het wel degelijk om de persoon, zij
vertegenwoordigen immers het instituut niet meer.

>Het oplossen van de problemen begint bij het nemen van verantwoordelijkheid.

Klinkt mooi en is waar, maar het nemen van verantwoordelijkheid is in mijn
optiek beslist niet synoniem met opstappen. Dat lijkt meer op het weglopen
van verantwoordelijkheid. Het bloed, het opstappen, op zich lost niets op.
In sommige gevallen heeft het positieve effecten maar die moet je wel
steeds afwegen. De pavlovreactie waar ik mij aan ergerde: iets mis ->
koppen rollen vind ik bijzonder simplistisch. Het is een illusie dat als
elke politicus zich nou maar terugtrekt waar iets mis is alles vanzelf goed
gaat. Ik geloof er niets van.

Groet, groet,
Andor.